Peter Meij blikt terug en vooruit op zittingstermijn

Nu we bijna aan het eind zijn van 2020, is het een mooi moment om terug te blikken op de 2,5 jaar die het huidige college achter de rug heeft. Daarnaast kijken we ook naar de plannen voor de komende termijn. Hierover gaan we in gesprek met Peter Meij, wethouder van verkeer en vervoer, beheer openbare ruimte en cultureel erfgoed.

“Ik weet nog dat ik kandidaat wethouder was en gepensioneerd was. Ik werd gevraagd welke portefeuilles bij mij passen en ik wilde het liefst niet fulltime werken. Toen antwoordden ze dat ik  lokale portefeuilles moest nemen.” Het college gaf aan Meij goed te gaan steunen en de werkdruk beperkt te houden.“Ik vond de portefeuilles ook leuk, zoals cultureel erfgoed of verkeersveiligheid dus dan komt het snel tot stand.”

Groen en mobiliteit

De groenvoorziening valt ook onder zijn takenpakket. “We hebben de trend mee. Mensen zien groen niet meer als luxe, maar als noodzaak.” Het college is nu bezig met het beheer van het groen en de buitenruimte. “We hebben een begin van het bestemmingsplan en een plan voor woningbouw. Soms loop je tegen dingen aan als een aannemer die drie dagen van tevoren  een vergunning vraagt voor het kappen van bomen of omwonenden, maar we proberen een kanteling te maken met dat groen meedoet met woningbouw.” Volgens de wethouder heeft Ridderkerk veel groen, maar vooral in parken. “Er zijn nog veel versteende wijken, terwijl het groen te onevenwichtig verspreid is.”

Mobiliteitsplan

Kerst is dé tijd van het jaar om terug te blikken met het college. “Ik weet nog dat ik in 2018 zei dat ik niets had bereikt. Zo verdedigde ik het voorstel in de raad van het historische haventje bij Huys Ten Donck. Dat was een moeilijke start, want die leek er niet te komen.” Die periode bleek van korte duur, want later wist Meij toch regelmatig ergens zijn stempel op te drukken. “In 2019 hield ik de derde oeververbinding tegen en  een jaar later ging de tram niet door. Dat laatste was een behoorlijk gevoelig onderwerp.” De wethouder geeft aan dat hij zijn best wil doen om met het mobiliteitsplan open te zijn naar de regio. “Er gaat een generatie overheen om het beeld te kantelen dat Ridderkerk wel iets wilt met de regio. Wie weet volgen er in 2040  nog wel andere verbindingen met de regio.”

Lightrail

In Den Haag wordt nu gewerkt met het concept van een lightrail. “Daar is in Ridderkerk ook over gesproken, maar dat gaan ze hier echt niet uitvoeren als er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer.”  Meij verwacht dat er over twintig jaar een andere situatie is ontstaan. “Dan is er flink bijgebouwd in de Randstad en moeten mensen toch naar hun werk zien te  komen. Misschien komt er in Barendrecht dan wel een lightrail. Daarom moeten we daar een goede verbinding mee hebben voor het openbaar vervoer.” Ook de Rotterdamseweg wordt als suggestie genoemd voor betere verbindingen. “Daar worden inwoners immers niet teveel belemmerd met geluidsoverlast.”

Veel mensen klagen volgens de wethouder ook over de leefbaarheid door de A15, A16 en de Rotterdamseweg. “Daarom willen we geluidsschermen plaatsen. Zelf heb ik gemerkt dat veel mensen geërgerd zijn dat de Rijksstraatweg vaak als sluiproute wordt gebruikt. Vrachtwagens maken gebruik van ontsluiting voor de A15 en A16, dus willen we nu nadenken hoe we de Rijksstraatweg onaantrekkelijk kunnen maken voor die mensen.” Meij is daar tevens over in gesprek met Barendrecht. “Vrachtwagens gaan ook weleens via de Populierenlaan om files te voorkomen dus  daar moeten we goed over nadenken.”

Plannen komende tijd

Behalve de eerdergenoemde straten wil de wethouder ook de Kievitsweg en de Erasmuslaan onder de loep nemen. “We gaan met mensen in gesprek en indien nodig nemen we rigoureuze maatregelen.” Zo noemt hij ook het fietspad bij de Pruimendijk als een opkomend plan. “Zo’n 70%  was erop tegen, maar ik denk dat mensen er over twee jaar anders over denken. Dan zijn ze blij dat er minder hard wordt gereden en dat de huizen meer waard zijn door de rustige omgeving.”

Ook het Oosterpark is een werk in uitvoering. “Er moeten op de ene plek wat bomen weg en op de ander wat bomen erbij. Er gaan jaren overheen, maar het wordt prachtig.” De wethouder noemt verder nog het autoluw maken van de Oosterparkweg. “Dat zou wellicht een idee kunnen zijn. Dan heb je een mooie overgang van Drievliet naar het Oosterpark en is het veiliger voor kinderen daar.”

Trots

Bij de vraag waar de wethouder het meest trots op is in Ridderkerk, antwoordt hij: het Huys Ten Donck, de Ringdijk en de Crezéepolder. “Er zijn een hoop plekken die nog mooier kunnen worden. Zelf woon ik in een versteend deel van Drievliet. Ook daar zijn nog uitdagingen.” Een eerste oplossing voor de verstening is al gevonden. “Vanaf 1 januari komt er een subsidieregeling dat inwoners maximaal 300 euro krijgen als je de stenen in je tuin weghaalt en bomen plant. Met dat geld kunnen we mensen ondersteunen om te vergroenen.”

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk