Picnic gaat ook bezorgen in Ridderkerk Rijsoord

Afgelopen 7 juli 2021 is in Ridderkerk het distributiepunt van Picnic geopend en konden de inwoners van Ridderkerk, Barendrecht, Heerjansdam en Oostendam online boodschappen gaan doen. Al vanaf de aankondiging stonden er veel mensen (ca. 7000) op de wachtlijst. We zijn nu een half jaar verder en steeds meer Ridderkerkers maken gebruik van de diensten van Picnic.

Picnic bezorgt volgens advertenties in heel Ridderkerk, Oostendam, Barendrecht en Heerjansdam. Maar de wijk Rijsoord valt tot op heden niet binnen het verzorgingsgebied, terwijl de Picnic karretjes wel door de straten van Rijsoord rijden om in Oostendam, Barendrecht en Heerjansdam te komen. Rijsoord is een kleine wijk, zonder supermarkt en er is onder de mensen zeker behoefte om boodschappen thuis te laten bezorgen.

Al snel kwamen er berichten dat niet heel Ridderkerk kon bestellen. Het postcodegebied 2988 in Ridderkerk viel buiten de boot, zeg maar buiten het karretje. Rijsoord is al heel lang een wijk van Ridderkerk.

Als voorbeeld de Pruimendijk. Die valt in twee postcodegebieden (2988 en 2989) waardoor het dus zomaar kan zijn dat ze bij jou wel bezorgen en bij de buren niet. Maar ook het feit dat je de karretjes langs je voordeur ziet gaan maar ze niet bij diezelfde voordeur mogen stoppen (bv. Rijksstraatweg).

Picinic heeft gereageerd en aangegeven dat tijdens het opstartproces steeds meer straten toegevoegd zijn aan het verzorgingsgebied. Achteraf is gebleken dat 1200 huishoudens uit Rijsoord buiten de boot waren gevallen, maar dit is inmiddels gerepareerd. Mensen kunnen nog op wachtlijst staan, maar technisch is het mogelijk om nu te bestellen.

Er wordt gebruik gemaakt van een postcode database. Na de signalen vanuit Ridderkerk heeft Picnic direct ook bij andere gemeentes gekeken of er geen ‘verborgen’ gebieden zijn. Dat viel mee.

Foto’s: Wessel Dekker