Prinses Laurentien opent het Taalfestival bibliotheek Ridderkerk Centrum

Donderdag 8 september 2022 is de internationale dag van de alfabetisering en in de Bibliotheek Ridderkerk Centrum het Taalfestival: een dag waarbij geletterdheid op een interactieve manier centraal staat.

Het Taalfestival gaat om de verbinding; de bibliotheek wil het gesprek over lezen en schrijven tussen mensen op gang brengen. Dit doet de bieb niet alleen, maar juist met bezoekers, bedrijven, organisaties en gemeenten die zich sterk maken voor geletterdheid.

Prinses Laurentien, oprichter van Stichting Lezen en Schrijven, was als speciale gast aanwezig die de opening verrichtte van het taalfestival. Ze werd om 15 uur welkom geheten door Ankie Kesseler (directeur/bestuurder de Bibliotheek AanZet), wethouder/locoburgemeester Fleur Stip en gedeputeerde Meindert Stolk.

Prinses Laurentien deed samen met jongeman Adam de opening door het neerleggen van het woord ’taalfestival’ op een groot scrabblebord op de vloer bij de ingang in de hal van het gemeentehuis van Ridderkerk..

Prinses Laurentien kreeg een rondleiding van Ankie Kesseler, waaronder naar de peuterhoek en jeugdafdeling (MLP).

Daarna nam prinses Laurentien deel aan de Human Library. In een Human Library lees je geen boeken maar mensen! Op deze plek laat je alle vooroordelen thuis en ontmoet je in een open gesprek mensen met bijzondere taalverhalen. Zo leen je een persoonlijk verhaal van een ander en ga je naar huis met interessante gesprekken en nieuwe inzichten.

Ook bezocht Prinses Laurentien de Maakplaats In de Maakplaats steken kinderen de handen uit de mouwen en gaan ze op een laagdrempelige en creatieve manier aan de slag met taal, techniek en toekomst (bouwen, programmeren, ontdekken, maken). Het motto is leren door te doen! Prinses Laurentien schoof aan en nam deel aan een taal gerelateerde maakactiviteit.

Als laatste nam prinses Laurentien deel aan het rondetafelgesprek. Ze ging met lokale bedrijven en netwerkpartners in gesprek over het thema basisvaardigheden.

Om 16.30 uur was het geslaagde bezoek weer afgelopen.

RTV-Ridderkerk was in de gelegenheid om een exclusief interview te doen met prinses Laurentien. Binnenkort te zien op TV Ridderkerk en het Youtube kanaal van RTV-Ridderkerk.

Foto’s Wessel Dekker