Proef luchtkwaliteit verlengd

De proef waarbij op diverse plekken de luchtkwaliteit gemeten wordt, is met een halfjaar verlengd. Wethouder Marten Japenga: “De app die erbij hoort, is in Ridderkerk bijna vierhonderd keer gedownload. Dat is boven verwachting.” Ridderkerk meet op diverse plekken de luchtkwaliteit.

Japenga onthulde in juni op het Koningsplein een van de sensoren, zie foto boven. Inwoners kunnen de gratis app Caeli op hun smarttelefoon installeren. Zo kunnen ze zien hoe het met de luchtkwaliteit gesteld is. Japenga: “Dit is een uniek middel. Onze metingen zijn een aanvulling op de luchtmetingen die de DMCR doet. Diverse andere gemeenten hebben al belangstelling getoond.”

De sensoren zijn te vinden aan het Koningsplein, de Hogeweg (naast het DCMR meetstation), in het Oosterpark en de Donck- se velden, aan de Industrieweg en aan de Rotterdamseweg bij het Maximacollege. Zo wordt het effect op de natuur en het effect van de industrie en wegverkeer gemeten. Daarnaast zijn er twee mobiele sensoren op auto’s van de gemeente geplaatst.

Foto: Gemeente Ridderkerk