Proefproject met groenteboxjes bij De Bron

Een kind dat dol is op spruitjes, dat zie je niet vaak. Toch is het ook voor kinderen belangrijk om dagelijks verschillende soorten groente te eten. Wethouder Fleur Stip opende het proefproject Groenteboxjes om dit te stimuleren.

Wortel, tomaat, radijs: allerlei groentes stonden afgelopen maandag op tafel bij kinderdagverblijf De Bron. “Welke groentes kennen jullie al?”, vroeg wethouder Fleur Stip aan de peuters die een hapje van een wortel namen. Gedurende drie maanden krijgen kinderen van twee tot vier jaar op De Bron elke dag verschillende groentes aangeboden. Eten ze een groente? Dan krijgen ze een beloning.

Wanneer de peuter een groente heeft geproefd, krijgt hij of zij een stempel, sticker of paraaf op een persoonlijke scorekaart. Bij het vijf keer proeven van dezelfde groente, krijgt het kind een groentekaart mee naar huis. Heeft de peuter vijf soorten groenten vijf keer geproefd, dan wordt hij of zij tot groentekampioen van de dag gekroond en krijgt de groentekroon mee naar huis. Naast het belonen van het proeven, krijgt elk kind na afloop van het project een groenteboxje mee naar huis.

Wethouder Stip opende dit proefproject als nieuw onderdeel van het programma Vet Gezond, uitgevoerd door welzijnsstichting Facet Ridderkerk. Ze vindt het belangrijk dat Ridderkerkers gezond eten. “Dat begint al op jonge leeftijd. Ik denk dat dit project daar een mooie bijdrage aan levert.” Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat het Groenteboxjes-programma effectief is: na drie maanden is de kennis over groente bij de kinderen verbeterd en eten zij het meer en vaker.