PvdA-GroenLinks ruimt zwerfafval op in Bolnes

Zaterdag 5 februari 2022 hebben kandidaten van PvdA-GroenLinks Ridderkerk enthousiast meegedaan met de maandelijkse opschoonactie van de Buurtpreventie Bolnes. Een flink aantal kandidaten is gewend om regelmatig zwerfafval te prikken. Samen met de vrijwilligers van de buurtpreventie en betrokken wijkbewoners ging men op pad. Er werden er opvallend veel blikjes, mondkapjes, chipszakken en plastic bakjes gevonden. Na een paar uur opschonen waren er rond de 60 volle afvalzakken met zwerfvuil!

Dat maakt duidelijk dat zwerfafval een serieus probleem is in Ridderkerk. Een schone leefomgeving komt er alleen wanneer alle partijen meewerken, dus inwoners, ondernemers en de gemeente. Wel vindt PvdA-GroenLinks dat de gemeente een leidende rol heeft. Het tegengaan van zwerfafval is dan ook een belangrijk speerpunt voor de partij tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen in maart.

Lijsttrekker Jeroen Rijsdijk: ‘Er wordt niet voor niets gezegd ‘Schoon houdt schoon’. Als het schoon is, gooien mensen minder gauw iets op straat en voelt de buurt prettiger en veiliger. We willen daarom dat het ophalen van grofvuil weer gratis wordt. En dat het losse vuil na een melding binnen 24 uur wordt opgeruimd.’

Kandidaat nummer 4 Melindy Dirks vult aan: ‘En we willen dat er meer afvalbakken komen en op logische plekken die met meer regelmaat worden geleegd. Als mensen tijdens het wandelen of fietsen zwerfvuil opruimen, is het fijn als je het makkelijk kunt weggooien. Minder troep in de natuur is beter voor mens, milieu en dier.