PvdA vraagt aandacht voor hinderlijk geparkeerde deelscooters

Sinds oktober 2020 jaar kan er in Ridderkerk gebruikgemaakt worden van elektrische deelscooters van Go Sharing. De gemeente Ridderkerk prijst de deelscooters aan als milieuvriendelijk alternatief voor de auto. GO Sharing deelscooters breidt deze maand uit in Ridderkerk. GO Sharing plaatst 120 extra elektrische deelscooters in Rotterdam. De nieuwe deelscooters hebben een maximumsnelheid van 45 km/u en zijn bedoeld om tussen regio’s te reizen. Dit betekent dat de inwoners in Ridderkerk ook van deze nieuwe deelscooters gebruik kunnen gaan maken.

Dat klinkt positief, maar de PvdA Ridderkerk is van mening dat het erop lijkt dat er tot nu toe weinig gereden wordt op de deelscooters en bovendien zorgt het ‘parkeren’ ervan voor overlast. Zo blokkeren de deelscooters regelmatig stoepen en voetpaden. Dit is hinderlijk voor alle inwoners, maar helemaal voor inwoners met een kinderwagen, rolstoel, rollator of scootmobiel.

Daarnaast komt het voor dat de deelscooters midden op de blindengeleidelijnen worden neergezet, die bedoeld zijn om inwoners die niet of niet goed kunnen zien te helpen met het vinden van hun weg.

Reden voor de PvdA Ridderkerk om schriftelijke vragen te stellen aan het college van Ridderkerk over het gebruik van de deelscooters. PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk: ‘‘Op de website van de gemeente staat dat een overlastmelding kan worden doorgegeven aan Go Sharing, maar we vinden het belangrijk dat de gemeente ook haar verantwoordelijkheid pakt door te handhaven waar dat nodig is. De parkeerregelgeving kan daarvoor uitkomst bieden.’’

PvdA-raadslid Arianne Ripmeester vult aan: ‘‘Het college staat nu toe dat de scooters min of meer willekeurig op de stoep worden geparkeerd. Waarom is er niet voor gekozen om de scooters op een specifiekere locatie te laten parkeren aan het begin van een straat of wijk? Wij vinden het belangrijker dat stoepen en voetpaden toegankelijk zijn dan dat er reclame wordt gemaakt voor de deelscooters door deze overal in het zicht neer te zetten.”