Reanimatie-certificaten voor groep acht De Wingerd

De leerlingen van groep acht van de christelijke basisschool De Wingerd aan de Da Costalaan hebben meegedaan aan een workshop reanimatie. In drie ‘lessen’ kwamen ze te weten hoe ze kunnen reanimeren en zo levensreddend kunnen optreden.

Uitreiking

Wethouder Edward Piena kwam de certificaten van deelname uitreiken in de klas. Daarbij waren ook Martin Verschoof van de afdeling Veilig Leven van de Ridderkerkse brandweer en Frits Scheerens, voormalig ambulancechauffeur en nu vrijwilliger bij de brandweer.

Lesaanbod van de Veiligheidsregio

De Wingerd is de eerste Ridderkerkse school die van dit lesaanbod van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gebruik heeft gemaakt. In januari benadert de brandweer de andere scholen in Ridderkerk met het aanbod om ook daar de workshops te geven.

Belangrijk

Het is belangrijk dat veel mensen kunnen reanimeren. Burgerhulpverleners zijn vaak sneller ter plaatse dan de ambulance of de brandweer. Volgens de Nederlsandse Reanimatieraad krijg je de meeste vaardigheid als je hiermee op jonge leeftijd begint. Vandaar dat de workshops worden gegeven op basisscholen.

AED

De overlevingskans bij een circulatiestilstand is het grootst wanneer iemand binnen zes minuten ter plaatse is, start met reanimeren en eventueel een AED aansluit. In de workshops op De Wingerd kwam ook het gebruik van de AED aan bod.

Reanimatieworkshops en meer informatie

Scholen die meer over de reanimatieworkshops willen weten of zich nu al willen aanmelden, kunnen mailen naar martin.verschoof@vr-rr.nl.

Foto: Gemeente Ridderkerk