Reportage Vrouwendag Ridderkerk

Bloemen maken, doosjes ontwerpen en opmaken voor de spiegel. Deze activiteiten werden onder andere georganiseerd tijdens de Vrouwendag 2019. Op vrijdag 8 maart waren alle dames in Ridderkerk welkom om deel te nemen aan workshops in de Bibliotheek Aanzet.

Een paars krijtje glijdt over het strijkijzer, waarna de kleuren over het papier strijken. Vijf dames zijn druk bezig met de workshop ‘Encaustic Art’. Hierbij is het de bedoeling dat je een tekening maakt met waskrijt en een strijkijzer. Dit resulteert in een kleurrijke tekening.  De organisator Yvonne vertelt dan, op basis van de maker, wat zij in de tekening ziet. De deelneemsters vertellen dat ze het leuk vinden, maar dat het moeilijker is dan het lijkt. “Ik wilde een bloem maken, maar dat werd te lastig. Het lijkt nu meer op een vlam die naar boven gaat, maar je kunt er lekker je fantasie op loslaten. De kleurenharmonie is hier heel belangrijk”, vertelt een deelneemster. Een andere dame beaamt dit: “Ik gebruik nu vooral vrolijke kleuren. Je bent er heel intensief mee bezig en ik denk dat ze wel boven de schoorsteenmantel mogen hangen. Ik ga straks kijken voor meer workshops. Heel leuk  georganiseerd zo’n Vrouwendag.”

Mogelijkheden

Aan het begin van de bibliotheek vouwt een vrouw stap voor stap aan het patroon van een doosje. Workshoporganisator Sandie vertelt: “Je kan de doosjes versieren met papieren bloemen, kralen nog veel meer. Je kunt helemaal improviseren. Het zijn meestal medium doosjes, maar groter kan ook.” Sandie doet ieder jaar mee met de vrouwendag. “Volgend jaar zou je deze workshop ook nog kunnen volgen”, zegt ze. De dame aan de overkant wil een doosje maken om op haar bureau te zetten en papieren in te bewaren. “Ik vind de workshop heel leuk om te doen. Je kan hem versieren hoe je hem wilt, maar nu maak ik nog even die van het voorbeeld-model na.”

Bij de tafels met sieraden zijn de vrouwen nog druk aan het praten, terwijl bij de gewichtsconsulente net een groep vertrekt. “Een aantal vrouwen hebben bij mij een vetmeting gedaan en ik heb workshops gegeven als etiketten lezen en betaalbaar gezond eten. Mijn belangrijkste tip is eet gevarieerd en denk in mogelijkheden”, zegt Angelique. Zij geeft ook een tipje van de sluier over haar manier van gezond eten.
“Ik plan vooruit wat ik wil eten, want zo kom je minder snel in de verleiding om ongezond te gaan eten. Ook denk ik na wat ik per dag nodig heb. Zelf hou ik ook niet zo van calorieën tellen, want dat geeft veel onbewuste stress.”
Tot slot let ze ook goed op ieders voedingspatroon. “Ik probeer te letten op wat iemand per persoon nodig heeft en steek het in op het positieve. We kijken liever naar wat er al goed gaat en beter kan, dan naar wat er slecht gaat”, sluit Angelique af.

Verslaggeefster Willeke Havenaar bracht een bezoekje aan de Vrouwendag Ridderkerk. De interviews zijn aanstaande zaterdag 16 maart te beluisteren in het radioprogramma Prettig Weekend bij Radio Ridderkerk tussen 10.00 en 13.00 uur.

Tekst: Willeke Havenaar, Foto: Roelie ’t Jong