Ridderkerk bespaart flink op energie

Inwoners werden de afgelopen jaren met allerlei acties door Gemeente Ridderkerk gestimuleerd om duurzamer te gaan wonen. Dit leidde in 2022 tot zo’n 282 ton aan CO2-reductie.

De gemeente bood allemaal verschillende acties aan. Daardoor voerden bijvoorbeeld 321 inwoners een gesprek met een energiecoach, werden er 525 warmtescans afgenomen en gingen er 75 mensen naar bewonersavonden. 993 inwoners hebben een WoonWijzerBox met producten naar keuze ontvangen. 2.793 inwoners kregen een standaardbox met bijvoorbeeld tochtstrippen en radiatorfolie. Met alle acties werden 6.640 woningen in Ridderkerk bereikt.

282 ton CO2 staat gelijk aan 2,8 miljoen kilometer rijden met een benzineauto, 70.000 Big Macs of 400.000 wasbeurten. Wethouder Henk van Os is trots dat zoveel inwoners hebben bijgedragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot. “Mooi om te zien dat deze acties zo’n groot effect hebben. Ik hoop dat veel Ridderkerkers zich willen blijven inzetten voor het verminderen van CO2-uitstoot. We doen dat samen, dus we blijven soortgelijke acties aanbieden.”

Gemeente Ridderkerk heeft als doel jaarlijks één procent aan energiebesparing te bereiken. Daarmee wil het bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Een ander doel is mensen helpen hun energierekening betaalbaar te houden. We voeren deze acties uit sinds eind 2020. Ze worden gefinancierd vanuit landelijke subsidies.

Wilt u ook besparen op energie? Kijk dan op de pagina Energie besparen.

Foto: Gemeente Ridderkerk