Ridderkerk blijft Fairtrade­gemeente

Ridderkerk mag zich ook de komende twee jaar Fairtrade­ gemeente noemen. Een jury toetst elke twee jaar of de titel nog terecht is.

De jury vindt dat Ridderkerk voldoet aan alle criteria. In 2016 kreeg de gemeente deze titel voor het eerst. De werkgroep blijft zich inzetten om de titel te behouden. In mei en oktober worden er bijvoorbeeld Fairtrade-weken gehouden.

Ridderkerk doet van alles om aan de voorwaarden te doen. Een greep hieruit: Er is een lokale werkgroep actief die initiatieven neemt om de titel Fairtrade-gemeente te behouden. Het gemeentebestuur spreekt zich uit vóór Fairtrade. De gemeente neemt dit op in beleid en koopt Fairtrade in. In plaatselijke winkels worden duidelijk zichtbaar eerlijke producten verkocht en horecazaken serveren Fairtrade-producten. Ook lokale bedrijven en maatschappelijke organisaties kopen en gebruiken deze producten. En de werkgroep ondersteunt of onderneemt zelf initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid.

Meer dan zestig procent van alle werkenden in ontwikkelingslanden leeft op of onder de armoedegrens. Door Fairtrade-producten te kopen, kunnen boeren en arbeiders in deze landen investeren in een duurzame toekomst voor hun bedrijf en hun kinderen en in gezondheidszorg.

Op fairtradegemeenten.nl ziet u waar deze producten in Ridderkerk te koop zijn. Wilt u zich als deelnemer aanmelden of heeft u goede ideeën? Vul dan het formulier in op de genoemde website.

Foto: Gemeente Ridderkerk