Ridderkerk in actie tijdens Fairtradeweek

De landelijke Fairtradeweek staat weer voor de deur. Van 8 tot en met 16 mei zetten bedrijven, winkels, gemeenten en vele vrijwilligers zich in voor fairtradeproducenten en -producten.

Ridderkerk is sinds 2016 officieel Fairtrade-gemeente. Dat betekent dat het bestuur van de gemeente, inwoners en bedrijven zich actief inzetten voor meer eerlijke handel. De gemeente kijkt dan ook uit naar landelijke Fairtradeweek.

Hard nodig

Wethouder Marten Japenga: “In deze onzekere tijd is aandacht voor Fairtrade-producten belangrijker dan ooit. Boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden worden hard geraakt door het coronavirus. Veel producten die we kopen worden massaal geproduceerd in derde- wereldlanden. De arbeidsomstandigheden in veel fabrieken waren al mensonterend. Covid-19 heeft deze situatie verergerd.”

Ridderkerk wil inwoners daarom graag stimuleren zo veel mogelijk voor Fairtrade-producten te kiezen. Het helpt daarbij dat veel supermarkten zorgen dat deze producten extra aandacht krijgen. Zo kunnen we als gemeente samen de wereld eerlijker maken.

In mei viert Ridderkerk ook haar vijfjarige jubileum als Fairtrade-gemeente. Binnenkort blikken wethouder Marten Japenga en Rob van Tulder, voorzitter van de werkgroep Fairtrade-gemeente, terug op de eerste vijf jaar.

Meer informatie? Wilt u zich met uw organisatie aanmelden als Fairtrade-deelnemer? Stuur dan een e-mail naar Frans de Graaff: f.d.graaff@ridderkerk.nl.

Illustratie: Gemeente Ridderkerk