Ridderkerk krijgt 25 nieuwe AED’s

Hoe sneller een AED wordt ingezet bij een hartstilstand, hoe groter de overlevingskans. Het is dus van levens­ belang dat in elke buurt een AED hangt. Daarom krijgt Ridderkerk 25 nieuwe AED’s.

De 25 AED’s komen allemaal buiten te hangen. Ze zijn dus 24 uur per dag beschikbaar. Er komt bewegwijzering bij, zodat ze goed te vinden zijn. Deze AED’s worden aangemeld bij HartslagNu.

Vrijwilliger

Het is belangrijk dat er burgerhulpverleners zijn die de AED’s kunnen gebruiken. Daarom wordt er hard gezocht naar vrijwilligers. Bij een mogelijke hartstilstand beginnen burgerhulpverleners met reanimeren tot professionals het overnemen.

Om een AED goed te kunnen bedienen, is het nodig dat u een cursus reanimeren met AED volgt. Er zijn in Ridderkerk vier EHBO-verenigingen waar u hiervoor terecht kunt. Zij kunnen jaarlijks bij de gemeente subsidie aanvragen. Daardoor kunnen zij het cursusgeld laag houden voor u als cursist. De kosten voor de cursus worden door de meeste zorgverzekeraars bovendien (gedeeltelijk) vergoed. Na het behalen van een diploma is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij HartslagNu. Dan kunt u voor een reanimatie opgeroepen worden.

Cursus

U kunt voor een cursus terecht bij:

• EHBO-vereniging Bolnes geeft in september een cursus Reanimeren met AED. Wie een cursus EHBO voor beginners wil volgen, kan zich opgeven. Bij voldoende deelnemers wordt deze cursus georganiseerd: mw. H.L. Hoornweg, (0180) 487 057, 06-4432 6468, ehbobol-nes@hotmail.com, Facebook: ‘EHBO Vereniging Bolnes’.

• EHBO-vereniging Rijsoord heeft in april weer cursussen. Aanmelden kan bij mw. J.J.M. van ’t Zelfde, (0180) 423 226, mail@ehborijsoord.nl, ehborijsoord.nl.

• EHBO-vereniging Slikkerveer geeft onder voorbehoud vanaf mei weer cursussen. Meer infomatie bij secretaris Hans Baljé, (0180) 431 470, 06-2762 5224, hans.balje@upcmail.nl, Facebook: ‘EHBO Vereniging Slikkerveer’.

• EHBO-vereniging Ridderkerk organiseert cursussen, maar zit voorlopig volgeboekt. Op ehbo-ridderkerk.nl vindt u meer informatie over de vereniging.

Aanmelden AED

Heeft u een AED en is die nog niet aangemeld? Wij roepen u op dit zo snel mogelijk te doen op hartslagnu.nl en aed.rodekruis.nl. Hier vindt u ook de locaties van AED’s bij u in de buurt. De nieuwe AED’s komen als ze zijn opgehangen ook op de overzichtskaart op ridderkerk.nl/aed.

Foto: Beeldbank Hartstichting