Ridderkerk maakt zich op voor mooi schaatsweekend

Met temperaturen van vijftien graden onder nul is deze februarimaand voor winterfans niets minder dan legendarisch. Sinds 2012 is het niet zo koud geweest in Nederland.

Per dag groeit de ijsvloer met ca. 3 cm. De ijsvloer groeit hierdoor in het weekend aan tot een dikte van zo’n 10 centimeter en daardoor kan er ook op de vijvers worden geschaatst.

Let op: Schaatsen op natuurijs blijft eigen verantwoordelijkheid, dus controleer goed of het ijs dik genoeg is om veilig te schaatsen.

Veel vijvers in de bebouwde kom van Ridderkerk liggen er prachtig bij. Zwart ijs is met bijna geen sneeuw erop. De eerste waaghalzen hebben de ijsdikte al getest en het ijs bleek al aardig dik te zijn.

De grote zwemplas in het Oosterpark ligt nog vrij open. Door de wind van de afgelopen dagen heeft het ijs niet goed aan kunnen groeien. De vorst in de komende dagen kan hier natuurlijk nog verbetering in aanbrengen, maar het blijft altijd goed oppassen. Voorlopig nog onveilig dus !

IJsclub Rijsoord & Omstreken heeft al eerder besloten om de landijsbaan in het Waalbos niet onder water te zetten omdat de coronaregels niet nageleefd kunnen worden bij opening van de ijsbaan.

Schaatsen op natuurijs in corona tijd is een uitdaging. De veiligheidsregio’s hebben de volgende regels samengesteld:

• De anderhalvemeterregel geldt ook op het ijs. Dit betekent onder meer dat volwassenen alleen in groepjes van twee mogen schaatsen, maar dan wel op 1,5 meter afstand van anderen.
  • Kinderen tot en met zeventien jaar mogen wel in grotere groepen schaatsen.

Pas na het weekend lijkt de dooi er in te komen, maar ook dan blijven de sneeuw en het natuurijs nog zeker een paar dagen liggen.

„De ijsgroei komt zondag tot stilstand. In de nacht naar zondag is het voor het laatst flink koud en groeit de ijsvloer voor de laatste keer enkele centimeters aan. Zondagmiddag zullen de eerste plaatsen echt boven het vriespunt stijgen met 2 tot 4 graden boven nul, maar dit betekent niet dat de schaatspret voorbij is”, aldus Jaco van Wezel van Weeronline.

Op de website Ekkel.com kunnen schaatsliefhebbers terecht om te kijken of en waar ze in Nederland kunnen schaatsen.

Twintig gouden regels voor veilig schaatsen op natuurijs

Foto’s: Wessel Dekker