Ridderkerk onderzoekt opvang asielzoekers

De gemeente Ridderkerk onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om gedurende maximaal twee maanden vijftig tot zeventig asielzoekers of statushouders onderdak te bieden op een schip aan de rivieroever.

Door de ontwikkelingen in Afghanistan is er een verhoogde instroom van asielzoekers in ons land. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) heeft een tekort aan opvangplaatsen. De asielzoekers­centra (AZC’s) zitten overvol, door de verhoogde instroom in combinatie met de krapte op de woningmarkt. De Commissaris van de Koning Jaap Smit heeft in een brief aan de burgemeesters gevraagd te zoeken naar tijdelijke opvanglocaties.

De gemeenten Rotterdam, Vlaardingen, Krimpen aan den IJssel en Nissewaard willen hiervoor rivierschepen inzetten. De vier gemeenten hebben andere gemeenten aan de rivier, waaronder Ridderkerk, gevraagd zich bij dit initiatief aan te sluiten om het COA te ontlasten voor de komende twee maanden. Het Ridderkerkse college heeft toegezegd de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken.

De fractievoorzitters in de gemeenteraad zijn inmiddels geïnformeerd.