Ridderkerk roept inwoners op de vlag buiten te hangen

Bevrijdingsdag 2020, de nationale feestdag op 5 mei, dit jaar zouden we samen met elkaar 75 jaar vrijheid vieren. Op deze dag wordt de bevrijding in 1945 van de Duitse bezetting in Nederland gevierd.

Ook de bevrijding van het toenmalig Nederlands-Indië wordt deze dag gevierd. Nederland staat daarnaast op 5 mei stil bij de grote waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten. Een bijzonder jaar dus. En omdat het een lustrum is, is 5 mei dit jaar een landelijke vrije dag.

Door het coronacrisis en de daardoor genomen maatregelen is een streep gezet door alle festiviteiten. Bevrijdingsdag 2020: geen groots programma, alleen de vlaggen zorgen nog voor een feestelijk tintje.

Kievitsweg Ridderkerk-Slikkerveer

Zo ook in Ridderkerk. Het zonnige weer , maar met een windje zorgde voor een kleurrijk schouwspel  van  vele opgehangen vlaggen. Dan was het  toch enigszins feestelijk in de wijken. Maar Bevrijdingsdag 2020 was de saaiste sinds we het vieren.

Foto’s: Wessel Dekker