Ridderkerks Symfonieorkest viert veertigjarige jubileum

Het Ridderkerks Symfonieorkest bestaat dit jaar veertig jaar. Dat werd onder andere gevierd tijdens het voorjaarsconcert afgelopen zaterdag.

Violiste Babette van den Berg

Het voorjaarsconcert was een groot succes. Erica Houtman is vrijwilliger bij het orkest en al sinds 1990 betrokken. Ze is heel blij dat ze afgelopen zaterdag eindelijk weer konden optreden: “We keken er erg naar uit om weer samen te kunnen spelen voor publiek. Deze datum was al poging nummer vier. De vorige keren gingen niet door vanwege corona. We hebben enorm genoten.”

In de Levensbron voerde het orkest, onder leiding van Jean-Pierre Gabriël, een veelzijdig programma op. Het belangrijkste stuk dat ze speelden, was het eerste vioolconcert van Bruch. Bijzonder aan deze uitvoering was de vioolsolo van Babette van den Berg. Zij is violiste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en sloot voor deze gelegenheid aan. Erica: “Heel inspirerend om met zo’n talent te spelen.”

Veertig jaar

Het Ridderkerks Symfonieorkest werd opgericht in 1982. De eerste paar jaar was het nog een gemixt muziekensemble, met instrumenten van gitaren tot aan dwarsfluiten. Na een jaar of vijf werd het officieel het Ridderkerks Symfonieorkest met de daarbij behorende instrumenten. In de jaren die volgden groeide ze hard en werd het een ambitieus, volwaardig en zelfstandig orkest.

Met de groei van het orkest ging ook het niveau steeds meer omhoog. Erica: “We zijn echt gegroeid in de afgelopen dertig jaar. Dat komt vooral doordat we onszelf proberen uit te dagen. We zitten nooit stil en willen graag nieuw dingen leren. Zo zijn we een keer op uitwisseling geweest met een Duits orkest, gaven we verschillende kinderconcerten. En hebben we diverse optredens gedaan, samen met dansers en koren.”

Jubileum

De afgelopen twee jaar waren pittig voor het orkest. Door corona kon er niet tot nauwelijks worden gerepeteerd. Erica: “We genieten daarom extra van het jubileumjaar. Eindelijk kunnen we weer samen muziek maken.” Tijdens voorgaande jubilea pakte het orkest vaak eenmalig groots uit. Dit jaar pakken ze het iets anders aan. “We moeten door corona er zelf ook weer een beetje inkomen. Daarom hebben we besloten om het hele jaar door kleinere activiteiten te organiseren om het jubileum te vieren. We gaan jubilarissen in het zonnetje zetten, samen naar concerten en hopelijk zelf muziek maken voor publiek. Maar bovenal hopen we gewoon weer voor een lange periode wekelijks te kunnen repeteren. Dat hebben we onwijs gemist.”

Op de culturele kaart

Het Ridderkerks Symfonieorkest staat ook op de culturele kaart. Dit is een online omgeving waarin u kan terugvinden wat er te doen is in de vrije tijd in Ridderkerk. Alle ondernemers en culturele organisaties die activiteiten aanbieden, zijn te zien op de kaart. Benieuwd? Kijk op cultuurinridderkerk.nl.

Heeft u het concert gemist? RTV-Ridderkerk heeft een opname gemaakt. Deze is binnenkort terug te luisteren op rtvridderkerk.nl. Het orkest heeft ruimte voor nieuwe leden. Interesse? Mail naar info@ridderkerkssymfonieorkest.nl.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk