Ridderkerkse boa’s in actie tegen heling

Heling, geld verdienen aan de verkoop van gestolen spullen. Ridderkerk maakt er werk van om dat tegen te gaan. Daarbij spelen ook de boa’s, de buitengewoon opsporingsambtenaren, een rol. Ze kregen een training om helingpraktijken te herkennen en aan te pakken. Want wie heling bestrijdt, pakt ook diefstal aan.

Tijdens de training bezochten de boa’s – samen met de politie – winkels en bedrijven. Die zijn verplicht een zogenoemd opkopingsregister bij te houden als zij handelen intweedehands spullen. Dat register vermeldt de herkomst van de spullen en de prijs die ervoor is betaald. Zo zijn goederen te traceren en wordt ook duidelijk of de betaalde prijs in een gezonde verhouding staat tot de waarde. Een topmerk horloge in- of verkopen voor een tientje bijvoorbeeld vraagt op z’n minst om een nader onderzoek.

Ook landelijk is er aandacht voor heling. De politie is met het project Stopheling gestart om de verkoop van gestolen goederen te bemoeilijken en de pakkans voor heling en diefstal te vergroten. Ook de particulier kan iets doen tegen heling. De website stopheling.nl geeft daarover informatie en praktische tips. Je kunt er onder meer controleren of het serienummer van een (tweedehands) product in een database van gestolen goederen staat geregistreerd. De database bevat alle goederen die sinds 1 januari 2010 bij de politie als gestolen staan geregistreerd. Als je via Stopheling ontdekt dat een gestolen goed wordt aangeboden, kan je daar meteen melding van doen bij de politie via een melkknop die op je scherm verschijnt.