Ridderkerkse politiek in beweging

De Gemeenteraadsverkiezingen komen eraan en dit betekent ‘strijd’ tussen de verschillende partijen. Facet Ridderkerk wil deze strijd gebruiken om het onderwerp bewegen onder de aandacht te brengen. De politieke stappenstrijd is een ‘wedstrijd’ tussen de verschillende fracties en raadsleden wie de meeste stappen zet. De stappen worden van maandag 14 februari tot en met zondag 20 februari 2022 geteld.

“Bewegen is – zeker in deze tijd – van groot belang voor onze gezondheid en politici hebben ook hierbij een voorbeeldfunctie”, zegt Jesper Lagendijk van Facet. “Daarom dagen wij de fracties en raadsleden uit tot de politieke stappenstrijd. Per politieke partij worden het aantal gezette stappen in een bepaalde periode verzameld. Dit wordt gedeeld door het aantal deelnemers waardoor een vergelijking tussen de verschillende partijen ontstaat. Door meer stappen te zetten kan het belang van bewegen op een aansprekende manier worden benadrukt.”

Aan het einde van de stappentelweek wordt aan de deelnemers gevraagd om het aantal gezette stappen door te geven. Facet zorgt dan voor de verwerking en analyse. “De deelnemers kunnen zelf kiezen op welke wijze zij hun stappen geteld willen hebben: sommigen houden dit al bij via hun smartphone, anderen doen dit liever met een aparte stappenteller. Zijn er raadsleden die geen stappenteller hebben, dan zorgt Facet voor een handige stappenteller (Fitbit) in bruikleen.”

In de aanloop naar de meest recente verkiezingen hebben een aantal Tweede Kamerleden dit ook gedaan. Wat opviel was dat, ondanks dat een gezonde leefstijl door iedereen belangrijk wordt gevonden, het toch erg lastig is om hieraan te voldoen. De huidige coronacrisis maakt het er niet makkelijker op. Hiervan zullen de gevolgen op andere vlakken pas duidelijk worden in de komende jaren. Het is nu al duidelijk dat het aantal mensen die voldoen aan de Beweegrichtlijn gedaald is.

“Inmiddels hebben zich al drie wethouders en verschillende raadsleden aangemeld voor de stappenstrijd. We hopen dat er nog meer raads- en burgerleden zich aanmelden zodat er in de week van 14 februari een spannende Ridderkerkse politieke stappenstrijd ontstaat.”

Wilt u zich opgeven of meer informatie? Neem dan contact op met Jesper Lagendijk via 06 – 52 35 61 38 of per mail jesper.lagendijk@facetridderkerk.nl. Aanmelden kan tot 11 februari 2022. Geef bij aanmelden uw naam door, van welke fractie u lid bent en of u uw eigen stappenteller gebruikt of gebruik wenst te maken van de stappenteller die Facet beschikbaar stelt.