Ridderkerkse tiener (17) krijgt anderhalf jaar jeugddetentie

De nu 17-jarige Ridderkerker die begin van dit jaar tijdens een mislukte overval de bedrijfsleider van de Coop-supermarkt aan het Vlietplein neerstak, wordt door de rechtbank voor 18 maanden naar een jeugdgevangenis gestuurd. Daarnaast is hem ook jeugd-tbs opgelegd.

De tiener is schuldig bevonden aan een poging tot doodslag. Hij heeft bij het steken bewust het risico heeft gelopen om iemand te doden, zo stelt de rechtbank.

De officier van justitie eiste onlangs twee jaar jeugddetentie en jeugd-tbs. Het OM had hem ook aangeklaagd voor enkele (poging) overvallen op supermarkten en een bouwmarkt, een woninginbraak alsmede bedreiging en mishandeling.

Vanwege gebrek aan bewijs is hij vrijgesproken van de overvallen op Boon’s Markt en de Gamma in Ridderkerk. Ook voor bedreiging is de jonge Ridderkerker vrijgesproken. Hij maakte deel uit van een grotere groep tieners, die in Ridderkerk voor overlast zorgde.