Ridderkerkse verdachte overval René van der Gijp voorlopig vrij

De verdachte in de zaak van de mislukte overval op René van der Gijp komt voorlopig vrij. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam op woensdag 18 augustus 2021 besloten.

René van der Gijp werd in de late avond van 27 april vorig jaar door drie gemaskerde mannen belaagd toen hij na een uitzending van Veronica Inside thuiskwam. Ze sloegen met slaghamers op zijn auto maar vluchtten uiteindelijk zonder buit.

De rechtbank heeft lang geworsteld met de schorsingsverzoeken van de advocaten van de Rotterdammers, die beiden onder meer worden verdacht van de gewapende overval op Nikkie de Jager.

Dezelfde twijfel had de rechtbank bij het schorsen van het voorarrest van Younes S. (20) uit Ridderkerk, die wordt verdacht van de mislukte overval op René van der Gijp.

De verdachten zouden samen met anderen een criminele organisatie vormen. Die hield zich volgens het OM in 2020 gedurende het hele jaar bezig met het plegen van misdrijven zoals diefstallen, afpersing met geweld en woningovervallen in Rotterdam, Dordrecht, Krimpen aan den IJssel, Rockanje, Hendrik-Ido-Ambacht, Mijnsheerenland en Uden.

Zeven tot acht mannen opereerden volgens het OM in wisselende samenstelling en hadden het voorzien op bekende Nederlanders en vermogende mensen. In juni kwamen al vier andere verdachten vrij.