Ridderkerkse zorginstellingen voorbereid op grote hitte

Met het oog op de grote hitte van deze week hebben alle Ridderkerkse zorginstellingen het hitteprotocol in werking gesteld.

Deuren en ramen zijn dicht als het buiten warmer is dan binnen. De bewoners worden nu even binnengehouden. Zij krijgen extra drinken en ijs.

Aanhoudende hitte vormt een risico voor de gezondheid van bepaalde groepen mensen, zoals ouderen, mensen in zorginstellingen, chronisch zieken en mensen met overgewicht. Deze risico’s variëren van lichte verschijnselen, zoals vermoeidheid en jeuk tot ernstige aandoeningen met mogelijk levensbedreigende gevolgen. Ook (jonge) kinderen vormen een risicogroep.

Belrondje

Locoburgemeester Henk van Os maakt zich er geen zorgen over dat de Ridderkerkse instellingen hun verantwoordelijkheid kennen op deze extreem hete dagen. Een belrondje vanuit het gemeentehuis naar alle instellingen heeft dat beeld alleen maar bevestigd. ,,Het zijn bijzondere dagen. Ik roep iedereen op om extra te letten op onze kwetsbare inwoners. De tips van GGD en RIVM kunnen daarbij helpen’’, aldus Van Os.

Met het Nationaal Hitteplan maakt het RIVM organisaties, professionals en vrijwilligers die zijn betrokken bij de zorgverlening aan ouderen en chronisch zieken extra alert op het feit dat het voor langere periode warm wordt. Zo kunnen zij passende maatregelen nemen om mensen goed te verzorgen tijdens de hitteperiode en negatieve gezondheidseffecten beperken.

Tips voor deze warme dagen leest u hier: ggdleefomgeving.nl/omgeving/hitte/hitte-en-gezondheid/ en hier rivm.nl/hitte.