Ronald van Dort uit Ridderkerk als eerste binnen bij Nijmeegse vierdaagse

In Nijmegen is de eerste deelnemer van de 103e Nijmeegse Vierdaagse binnen. Rond 08.45 uur kwam rolstoeler Ronald van Dort (37) uit Ridderkerk na 50 kilometer de Via Gladiola (St. Annastraat) op.

Ook vorig jaar kwam Van Dort als eerste over de finish, toen rond 08.30 uur. Hij zit in een rolstoel omdat hij in 2008 tijdens een militaire missie in het Afghaanse Uruzgan met een verkenningsvoertuig op een bermbom reed. Daarbij verloor hij beide benen. Vorig jaar deed hij mee aan de 40 kilometer, dit jaar legde hij vier keer de 50 kilometer af.

Eerder deze week had hij een officiële waarschuwing gekregen van de organisatie, meldt de Gelderlander. Rolstoeler Ronald van Dort legde de Vierdaagse vorig jaar in recordtempo af. Elke dag was de Ridderkerker als eerste binnen, met een gemiddelde van tien kilometer per uur. Tijdens zijn tweede deelname kwam hij dinsdag echter bijna drie kwartier ná de eerste rolstoelers binnen. De reden: Van Dort deed het na een officiële waarschuwing rustiger aan.

,,De organisatie vond dat ik te snel ging”, legde de Ridderkerker uit nadat hij de tweede etappe op woensdag wel weer als eerste volbracht. ,,Kort voor de Vierdaagse kreeg ik een mail waarin ik officieel gewaarschuwd werd.”

Hij vervolgt: ,,Er is dan wel geen echte snelheidslimiet, maar er werd me duidelijk te verstaan gegeven dat vanaf de start iedere controlepost onderweg met een tussenpoos van één uur opengaat. Er zit acht kilometer tussen. Conclusie: als ik té snel zou rollen, liep ik de kans onderweg controles te missen en dus na afloop geen kruisje te krijgen.”

De mededeling maakte indruk op Van Dort. Hij heeft zich ten doel gesteld de Vierdaagse zeker twaalf keer te volbrengen, omdat hij het bij die mijlpaal behorende kruisje het mooist vindt. ,,Daarom wil ik niet gediskwalificeerd worden en besloot ik het dinsdag rustiger aan te doen.”

Gelukkig is alles goed gekomen en kan Ronald vandaag zijn begeerde kruisje ophalen. Na deze zware inspanning kan hij zich nu weer opmaken voor de Invictus Games in 2020 in Den Haag.