Ruimte voor de hond om los te lopen en opruimplicht

Honden en hun baasjes wandelen veel. Dat is heerlijk, want een hond moet lekker kunnen spelen, zwemmen of hollen om zijn energie kwijt te raken. In Ridderkerk vindt u op niet al te grote afstand van uw huis verschillende losloopgebieden. Daarbuiten moet uw hond altijd aangelijnd zijn.

In de losloopgebieden wordt ook gefietst en gewandeld. Wandelaars vinden het niet altijd fijn als een hond tegen hen aanspringt. En fietsers en hardlopers hebben ook niet altijd graag een hond achter hen aanrennen. Kinderen spelen graag op speelplaatsen en trapveldjes. Daarom mag u uw hond daar niet uitlaten. Door rekening met elkaar te houden, voorkomen we samen ergernissen.

In Ridderkerk betaalt u geen hondenbelasting. Daartegenover staat dat hondeneigenaren zelf de hondenpoep opruimen, ook in de losloopgebieden. Verspreid over de gemeente staan meer dan zevenhonderd afvalbakken om hondenpoepzakjes in te werpen.