Ruzie over diefstal oorzaak steekpartij Gemini College

De steekpartij bij het Gemini College in Ridderkerk was het gevolg van een ruzie tussen de verdachte en het slachtoffer over een diefstal. Burgemeester Anny Attema heeft dat gezegd tijdens de gemeenteraadsvergadering afgelopen donderdag. Bij de steekpartij raakte een 16-jarige jongen uit Alblasserdam levensgevaarlijk gewond. Hij is inmiddels weer thuis, zegt RTV Rijnmond.

Attema beantwoordde tijdens de raadsvergadering vragen van onder meer 18PLUS over de steekpartij op 31 januari. Een 13-jarige leerling uit Rotterdam stak in de Prinsenstraat, in de buurt van de school, in op een 16-jarige medeleerling.

Over de toedracht van de steekpartij en de achtergrond van verdachte en slachtoffer, is tot nu toe niet veel bekendgemaakt door justitie. Ook Attema bleef summier vanwege de privacy. “Twee jongens krijgen ruzie over iets wat gepikt zou zijn. En het komt aan op een vechtpartij waarbij uiteindelijk een van de jongens een mes trekt en de ander overhoop steekt.”

Verdachte bekend

Het slachtoffer raakte levensgevaarlijk gewond, maar overleefde door snel ingrijpen van een aantal leerkrachten. Hij is inmiddels weer thuis, is het enige wat Attema er over kwijt wil. Over de 13-jarige verdachte zegt ze: “Ja, hij was bekend bij de instanties, maar daar kan ik niet meer over zeggen.”

De burgemeester vindt het incident wel passen in een zorgwekkende trend. “Dat zo’n jonge jongen met zo’n mes rondloopt, maakt dat wij dit linken aan de messenhype.” Eerder vertelden medescholieren dat er gestoken zou zijn met een machete, een mes met een lemmet dat al gauw 40 centimeter meet.