SGP en 18PLUS zijn bezorgd over messenbezit Ridderkerk

De SGP Ridderkerk en Partij 18PLUS maken zich zorgen over het messenbezit onder jongeren in Ridderkerk. Dat blijkt uit vragen die beide partijen samen aan burgemeester Attema hebben gesteld. Aanleiding voor deze vragen is een brief van de burgemeester over veiligheidsrisicogebieden in Ridderkerk. Dat zijn gebieden waarin de politie het afgelopen halfjaar preventief mocht fouilleren.

De politie hield deze acties rondom de middelbare scholen en in de wijk Bolnes, omdat daar recent ernstige geweldsincidenten hebben plaatsgevonden waarbij ook jongeren waren betrokken. Bij deze acties werd bij minstens een op de tien personen een wapen of verdovende middelen aangetroffen.

‘Wij vinden het opmerkelijk dat een op de tien mensen kennelijk met een wapen of drugs op zak rondloopt. En dan nog te bedenken dat de scholen het afgelopen halfjaar vanwege corona grotendeels gesloten waren. Wij willen van de burgemeester weten waarom zij er niet voor gekozen heeft om de aanwijzing tot veiligheidsrisicogebied te verlengen. De politie kan nu namelijk niet langer preventief fouilleren in deze gebieden. Zeker als je ziet dat bakkerij Van der Linden recent door een scholier met een mes is overvallen, is het toch zonneklaar dat messenbezit onder jongeren nog steeds een levensgroot probleem is?’, licht SGP-fractievoorzitter Daan Kardol zijn vragen toe.