SGP geraakt door voorstel 18PLUS over zondagsrust

Afgelopen zondag 27 februari 2022 kondigde Partij 18PLUS aan dat zij in de eerste gemeenteraadsvergadering na de verkiezingen het voorstel zal doen om in Ridderkerk de winkels op zondag te openen. ‘Dit voorstel heeft ons in het hart geraakt’, zegt SGP-lijsttrekker Daan Kardol. ‘De zondagsrust is zoals bekend voor ons een principieel punt. Wij vertrouwen erop dat Ridderkerkers dat op 14, 15 en 16 maart 2022 weten te waarderen.’

Partij 18PLUS wil met dit voorstel naar eigen zeggen voorkomen dat de zondagsrust onderdeel wordt van coalitieonderhandelingen. Ook daarover is de SGP niet te spreken. ‘Normaal gesproken maak je in coalitiebesprekingen afspraken met elkaar over punten die voor de coalitiepartijen belangrijk zijn. Je moet het immers wel vier jaar met elkaar kunnen volhouden. Partij 18PLUS geeft nu te kennen dat zij niet wil spreken over de zondagsrust, een van de voor de SGP meest wezenlijke punten. Als Partij 18PLUS dit voorstel indient, bepaalt zij eenzijdig waarover de coalitieonderhandelingen nog kunnen gaan. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik kan me voorstellen dat ook andere Ridderkerkse partijen daaraan niet willen meewerken’, laat Kardol weten.

In het huidige coalitieakkoord is overigens afgesproken dat er deze raadsperiode geen voorstellen zullen worden ingediend om de winkels op zondag te openen. ‘Op grond van de Kieswet en de Gemeentewet loopt de raadsperiode pas af op het moment dat de nieuw gekozen raad voor het eerst bijeenkomt. Op 30 maart dus. Wij gaan er van uit dat Partij 18PLUS zich een betrouwbare partner toont’, aldus Kardol.

Kardol vindt het ook merkwaardig dat Partij 18PLUS met dit voorstel alvast een voorschot neemt op de verkiezingsuitslag: ‘In november 2021 wilde Partij 18PLUS bij de begrotingsbehandeling niet spreken over moties en amendementen, met het argument dat “op 16 maart de kiezer weer aan zet is”. Zonder dat de kiezer zich erover uit heeft kunnen spreken, sluit Partij 18PLUS nu de zondagsrust van coalitiebesprekingen uit. Dat roept de vraag op hoe serieus de uitspraken van Partij 18PLUS eigenlijk nog genomen moeten worden.’