SGP onderzoekt vuurwerkschade in Drievliet

De SGP Ridderkerk doet samen met GroenLinks het voorstel voor een verbod op consumentenvuurwerk. Dat maakt SGP-raadslid Daan Kardol bekend naar aanleiding van een bezoek aan wijk Drievliet.

Een inwoner had bij de SGP gemeld dat een brievenbus op de hoek van de Lijster en de Vogelvliet met vuurwerk was opgeblazen. Een team SGP’ers dat polshoogte kwam nemen, trof de scherven van de brievenbus zelfs aan de overkant van de Vogelvliet aan. ‘Daar is zo’n grote explosie voor nodig geweest dat er gemakkelijk grote ongelukken hadden kunnen gebeuren. Gelukkig is dat niet het geval. Maar wie garandeert dat het de volgende keer niet anders loopt? Bovendien is dit gewoon vandalisme. Wat ons betreft is dit onaanvaardbaar,’ stelt Kardol. De SGP pleit al veel langer voor een vuurwerkverbod en komt nu dus samen met GroenLinks met een concreet voorstel.

De SGP’ers combineerden hun bezoek met een vuilprikactie. Daarbij werd een hoop zwerfafval opgeruimd. ‘Een week na de jaarwisseling troffen we naast een hoop plastic, blikjes en flesjes helaas ook nog heel veel vuurwerkafval aan. Met name rond basisschool De Botter was het bar. Vuurwerk levert niet alleen een onveilige jaarwisseling op, maar zorgt na 1 januari ook nog eens voor een slecht milieu. Het is tijd om hiertegen in actie te komen,’ aldus Kardol.

GroenLinks Ridderkerk doet samen met de SGP een voorstel om het afsteken van consumentenvuurwerk te verbieden. ‘De schade door vuurwerk voor mens en dier is enorm’ aldus fractievoorzitter Björn Ros. Daarnaast is het enorm vervuilend voor de luchtkwaliteit. Maar we moeten hier wel iets tegenover zetten. Daarom pleit GroenLinks ervoor om op een of meer plekken in Ridderkerk een centraal vuurwerk te organiseren. Maar dat zou ook bijvoorbeeld een lasershow kunnen zijn. Zo is oud & nieuw een feestje voor iedereen. Het voorstel van GroenLinks en de SGP wordt donderdag 23 januari behandelt in de gemeenteraad.