SGP Ridderkerk bezorgd over verkeersveiligheid Rijsoord

De SGP Ridderkerk maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op het kruispunt Rijksstraatweg/Achterambachtseweg. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die SGP-fractievoorzitter Daan Kardol aan het college heeft gesteld. ‘Fietsers die vanuit Zwijndrecht richting Rijsoord fietsen, moeten hier plotseling de Rijksstraatweg oversteken, omdat het tweerichtingenfietspad hier ophoudt. De oversteekplaats voor fietsers ligt echter precies in de bocht van de Rijksstraatweg. Automobilisten kunnen hierdoor vaak pas op het laatste moment zien dat er fietsers oversteken, met alle risico’s van dien. Deze situatie is extra gevaarlijk, omdat veel scholieren van deze weg gebruik maken. Automobilisten worden daardoor soms ‘overvallen’ door grote groepen overstekende fietsers. Wij willen weten wat het college gaat doen om dit te verbeteren’, aldus Daan Kardol.

Bewoners van de Rijksstraatweg wezen de SGP op deze onveilige verkeerssituatie. Toen Kardol zelf polshoogte ging nemen, constateerde hij nog een ander probleem. Vlak voor dit kruispunt worden op dit moment namelijk nieuwe woningen gebouwd (het project ‘De Oude Boomgaert’). Er ligt inmiddels ook een voetpad langs de Rijksstraatweg voor toekomstige bewoners van deze woningen, alleen loopt ook dit voetpad dood. Een goede aansluiting of oversteek naar de kant van de Sandelingeweg ontbreekt nog. Kardol wil daarom ook van het college weten wat het gaat doen aan de veiligheid van voetgangers op dit deel van de Rijksstraatweg. Kardol vindt het spijtig dat het college de vraag van de bewoners niet eerder heeft opgepakt. De bewoners waarmee Kardol sprak hadden op zijn aanraden vorig jaar al de gemeente benaderd, maar hebben tot op heden nog geen reactie gekregen van de gemeente.