Signaal ‘geen brug bij Bolnes’ bij Tweede Kamer

Wethouder Peter Meij (verkeer en vervoer) heeft dinsdag in Den Haag de brief van de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Ridderkerk over de oeververbinding over de Nieuwe Maas overhandigd aan de Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. De commissie praat deze week over grote infrastructerele plannen.

Bij het gebouw van de Tweede Kamer werd de brief in ontvangst genomen door de kamerleden Maurits von Martels (CDA) en Rutger Schonis (D66). Peter Meij werd vergezeld door de wethouders Henk van Os en Laurens Franzen. Naast de brief van de fractievoorzitters van de Ridderkerkse raad ontvingen de kamerleden ook de ruim 2300 keer ondertekende petitie van Partij 18PLUS over de oeververbinding.

De fractievoorzitters van Ridderkerk zijn unaniem tegen de zogenoemde Oost-Oost-variant in de studie naar de nieuwe oeververbinding. Deze variant komt neer op een brug tussen de Ridderkerkse wijk Bolnes en de gemeente Krimpenerwaard.

Zo’n brug en de toeleidende wegen betekenen volgens het Ridderkerkse college, de gemeenteraad van Ridderkerk en de ondertekenaars van de petitie een onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid van Bolnes. De Rijnsingel is nu al een van de zwaarst belaste wegen van Ridderkerk als het gaat om luchtkwaliteit.

Ridderkerk is voorstander van een brug in Rotterdam, die de Van Brienenoordbrug meer ontlast en beter aansluit bij het hoogwaardig openbaar tussen Ridderkerk en Rotterdam. Tegelijkertijd bepleit Ridderkerk een pakket maatregelen voor de zwaarbelaste Algera-corridor.