Sloopwerkzaamheden Stadhouderslaan Ridderkerk Slikkerveer

Complex Stadhouderslaan in Ridderkerk Slikkerveer bestaat nu uit vier blokken met portiekappartementen. De buitenste blokken met 72 portiekwoningen gaat Wooncompas slopen.

De sloopwerkzaamheden zijn op dit moment in volle gang. Het sloopbedrijf gebruikt hiervoor een hydraulische sloopschaar waarbij de sloopwoningen stuk voor stuk worden afgeknipt. Om stofoverlast zo veel mogelijk te beperken wordt constant een watergordijn in stand gehouden.

In april 2019 heeft Wooncompas sociale plannen ondertekend. In de sociale plannen staan afspraken over de rechten en plichten die Wooncompas en de huurders hebben tot aan de uiteindelijke sloop van de woningen van beide projecten.

Het plan van het project is om in 2021 na de sloop te beginnen aan de bouw van energiezuinige appartementen en nul-op-de-meter-eengezinswoningen. Wooncompas heeft gekozen voor een modulaire woning van StartBlock. Dit is een woning van 50 m2 groot en geschikt voor 1-2 persoonshuishoudens. Omdat deze woningen “rug tegen rug” staan is het mogelijk om 32 woningen te plaatsen in blok 1. Een modulaire woning betekent dat de woning in een fabriek wordt gemaakt en in zijn totaal naar de bouwplaats wordt gevoerd. Waarna de woning wordt geplaatst op de fundering. De totale bouwtijd is hierdoor maximaal 3 maanden.

De twee middelste blokken aan de Stadhouderslaan worden niet gesloopt. Het gaat in totaal om 48 appartementen. Deze worden in bewoonde staat verduurzaamd. Na de aanpassingen zijn de woningen Nul op de Meter. Dat betekent dat de energierekening bij gemiddeld gebruik in principe 0 is.

De voortgang van het project wordt zaterdag 4 september gesproken met Marianne Schuimer van Wooncompas in het radioprogramma Prettig weekend. Deze uitzending is van 10 tot 12 uur te beluisteren.

Foto’s: Marcel Kamsteeg