Social Store geeft steuntje in de rug

Eén plek waar allerlei sociale initiatieven en organisaties bijeen komen: Social Store opent komende week haar deuren aan Sportlaan 8. Ridderkerkers kunnen daar terecht voor praktische en sociale support.

Het terugdringen van armoede en eenzaamheid, dat is het doel van de Social Store. Lokale, particuliere initiatieven en organisaties ontmoeten elkaar bij de Social Store om dat te bereiken. De officiële opening is aanstaande woensdag 12 april. Wethouder Edward Piena is daarbij aanwezig. Vanaf vrijdag 14 april opent de Social Store elke woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur haar deuren voor ontmoeting, hulp en activiteiten.

Klein starten

De Social Store richt zich op mensen met een laag inkomen en mensen met weinig sociale contacten. De leden van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad (IDB), de initiatiefnemers van de Social Store, hebben het concept afgelopen zomer bedacht. “Ons beginpunt is om te vragen wat zij zoal nodig hebben,” vertelt directeur Maarten Tanis. “Daarom starten we klein. Over een halfjaar ziet de Social Store er waarschijnlijk heel anders uit.”

Op een laagdrempelige manier kunnen inwoners terecht bij een van de spreekuren in verschillende talen, naast Nederlands bijvoorbeeld Farsi. Die taal spreken mensen uit onder andere Afghanistan en Iran. Ook is er een spreekuur in Tigrinya, de taal die mensen uit Eritrea en Ethiopië spreken. Ze worden dan bijvoorbeeld doorverwezen naar trajecten van welzijnsorganisatie Facet, het wijkteam, Schuldhulpmaatje of andere organisaties.

Ook geeft de Social Store noodpakketten en vakantietassen uit. Daarnaast is er een uitgiftepunt voor persoonlijke verzorgingsmiddelen, zoals menstruatieproducten. Tanis: “We staan open voor alle nieuwe initiatieven, met name van Ridderkerkers zelf. Misschien wil iemand bijvoorbeeld een keer een lunch organiseren voor mensen die weinig te besteden hebben. Wij bieden daar dan de ruimte en middelen voor.”

Kijk voor meer informatie of de vacatures op de website van Social Store.