Sportcafé over ‘positieve sportcultuur’

Wethouder Fleur Stip opende maandagavond in de Hofzaal in het gemeentehuis het Sportcafé. Deze ontmoeting rond sport en bewegen wordt regelmatig georganiseerd door en voor alle ondertekenaars van het Sportakkoord, een kleine dertig Ridderkerkse sportaanbieders en welzijnsorganisaties.

Zorgloze omgeving

Vertegenwoordigers van deze organisaties werden maandag getrakteerd op een theatervoorstelling over een ‘positieve sportcultuur’. Want één van de doelen van het Sportakkoord, dat in 2020 gesloten is, is het werken aan een leuke, veilige, eerlijke en zorgeloze omgeving voor kinderen om te kunnen sporten. Pesten en agressie worden tegengegaan en er is oog voor het individu. Jeugdtrainers zijn hierbij cruciaal en verdienen extra rugdekking en begeleiding.
Wethouder Stip maakte van de gelegenheid gebruik om alle sportbestuurders en -vrijwilligers te bedanken voor hun inzet. “Clubs kunnen niet bestaan zonder jullie inzet. Daar hebben we als gemeente ontzettend veel waardering voor.”

De wethouder zei zich bewust te zijn van de grote zorgen van de sportverenigingen op dit moment: de energiekosten. De gemeenteraad heeft onlangs gevraagd om een lokaal steunpakket vanwege deze zware lasten. Wethouder Stip gaf aan dat op dit moment wordt gewerkt aan een concreet plan hiervoor.

Foto: Gemeente Ridderkerk