Stenen bankje wordt verplaatst naar historisch centrum Ridderkerk

Het monumentale stenen bankje wat nu op de dr. Schaepmanstraat staat naast de brandweerkazerne wordt verplaatst naar het historisch centrum in Ridderkerk. De nieuwe locatie is op de hoek van Kerksingel en Sint Jorisstraat.

Het bankje wordt gedemonteerd en opnieuw opgebouwd rond de boom op de kruising. De bestrating rondom de boom wordt hersteld zodat de bank recht komt te staan. De houten zitting wordt hersteld en opnieuw geschilderd. De stenen rugleuning wordt schoon gemaakt.

Tijdens de behandeling van de Begroting 2020 Ridderkerk heeft Partij18plus een motie ingediend die is aangenomen. Onderwerp was het monumentale stenen bankje geschonken door de industrieel A. Pot. Het college werd verzocht het bankje in oude staat te herstellen en in overleg met Stichting Oud Ridderkerk het te verplaatsen naar een zichtbare plaats in het historisch centrum met daarbij een informatiebord met daarop het verhaal van dit monumentale bankje.

In de jaren ‘20 van de vorige eeuw is door de heer A. Pot, industrieel te Slikkerveer, de Ridderkerkse vrijheidsboom inclusief jubileumbank geschonken. De monumentale boom en het monumentale bankje zijn al een lange tijd van elkaar gescheiden.

Huidige locatie dr. Schaepmanstraat naast de brandweerkazerne

Dit bankje inclusief jubileumboom was geplaatst op het ‘Groentje’ bovenaan bij nu Ringdijk 1, de oorspronkelijke plaats van de ‘Blauw Kai’. De steen waar Ridderkerkers hun bijnaam ‘Blauwkaaiers’ vandaan hebben. Het 5 hoekige stenen bankje op het ‘Groentje’ is een object dat op veel historische Ridderkerkse beelden terug te vinden.

De 5 hoeken van het bankje stellen de 5 oorspronkelijke wijken (Bolnes, Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam en Ridderkerk) voor en op elke zitting is een naam van deze 5 wijken gegraveerd.