Storm Eunice in Ridderkerk

Storm Eunice trekt vrijdagmiddag en vanavond over Nederland en zal dus ook Ridderkerk aandoen. De weerberichten waarschuwen voor een (zeer) zware storm, windkracht 10 en mogelijk zelfs windkracht 11. Vanaf 13.00 uur is code rood van kracht gegaan.

Het aantal meldingen van stormschade neemt snel toe. Bel 0900-0904 als je de brandweer nodig hebt, maar er geen sprake is van spoed. Zo blijft 112 vrij voor alle levensbedreigende en acute meldingen.

Meldingen

Dit bericht wordt bijgehouden met meldingen en berichten aangaande de storm Eunice.

Het HVC afvalbrengstation in Hendrik Ido Ambacht is vanwege de storm gesloten.

RET meldt dat er geen openbaar vervoer in de regio meer rijdt tot zaterdagochtend. De RET doet er alles aan om zaterdag 19 februari weer volgens dienstregeling te rijden. Of dat lukt is afhankelijk van de ontwikkeling van het weer en de eventuele schade van de storm op het spoor en de weg. De RET staat vanavond en vannacht paraat om het spoor -indien nodig – weer reisklaar te maken.

Om 13.04 uur kreeg de brandweer een melding voor openstaande ramen van een dakkapel aan de Korhoen in Ridderkerk Drievliet. Er werd niets ingezet aangezien de bewoners al snel thuis kwamen.

De brandweer van Alblasserdam heeft rond 14.00 uur in de Roggestraat in Oostendam een loshangend rolluik veilig gesteld.

Om 17.12 uur is een NL-Alert bericht verstuurd. “Extreme weersomstandigheden in grote delen van Nederland. Blijf binnen. Bel alleen 112 bij levensgevaarlijke situaties. Het noodummer is overbelast. Nadere informatie en updates op politie.nl.”

Om 16.36 uur is een grote boom omgewaaid aan de Benedenrijweg in Ridderkerk Bolnes.

De brandweer is vrijdagmiddag met twee wagens op pad geweest om diverse stormmeldingen af te werken.

Nadat rond 14.00 uur de collegae uit Alblasserdam samen met de ladderwagen een rolluik aan de Roggestraat hadden veilig gesteld kon er een Ridderkerkse wagen naar de Ridderhof. Hier dreigde bouwmaterialen weg te waaien, maar de aannemer heeft het probleem zelf opgelost. Vervolgens konden de ploegen rond 16.30 uur naar de Ringdijk en Voorn voor omgewaaide bomen. Deze zijn van de weg gehaald.

Daarna kon er een wagen naar de Rijksstraatweg. Hier is samen met de gemeente ook een grote boom weg gehaald. Aan de Witbloemstraat moest een boom, die tegen een gevel was gewaaid, worden weg gehaald. Deze inzet werd rond 18.18 uur onderbroken voor een brandmelding aan de Verbindingsweg. Hier zou een kast van de Verkeerslichten in de brand staan. Dit bleek mee te vallen, alleen de deur stond open.

Daarna ging de wagen terug naar de Witbloemstraat. De tweede wagen moest naar de Goudenregenlaan waar een boom tegen een achtergevel was gewaaid. Nadat ze dit gedaan hadden kon de ploeg naar de Hogeweg waar er een boom over de weg lag. Deze is met behulp van een kraan van de weg gehaald.

De verkeerslichten op de IJsselmondseKnoop werken niet. Diverse bovenleidingen zijn in de storm omgewaaid. Brandweer en politie hebben de weg opgeruimd. Verkeer kan de weg gebruiken volgens de voorrangsregels. Zaterdag worden de verkeerslichten hersteld.

Update zaterdag 19 februari 2022: Na de storm ging het werk voor de Ridderkerkse brandweer gewoon door. Onderstaand laat zien hoe de brandweer te werk is gegaan bij het weghalen van een boom bij het voormalige Groene Kruisgebouw aan de Kievitsweg.

Ook een gedeelte van de Slangemuur bij Huys ten Donck moest het ontgelden door de storm van afgelopen vrijdag.

Foto’s: Eric Harreman, Dennis van Wingerden
Video: Aad Hoogendijjk