Stormschade in Ridderkerk

Ook in Ridderkerk zijn de hulpdiensten druk met de storm van donderdag 11 maart 2021.

Om 11.06 uur moest de brandweer donderdagmorgen naar de Lagendijk. Hier waren dakpannen los gekomen van een oud kerk gebouw. Met behulp van de ladderwagen zijn de lossen pannen weg gehaald. Daarna kon de ploeg naar de Brasem (11.45 uur). Hier kwamen platen los van woningen. De brandweer heeft de omgeving veilig gesteld en de huiseigenaar zorgt voor reparatie. Ter plaatse werd ook nog een losse melding gedaan door een voorbijganger. Deze constateerde dat er van een nieuw tuinhuisje aan de Torenmolen het complete dak was weg gewaaid. Ook hier is door de brandweer de omgeving veilig gesteld.

Vervolgens kon de ploeg naar de Donckselaan (12.17 uur). Ook hier waren enkele dakpannen naar beneden gekomen. De brandweer stelde ook hier de omgeving veilig en de eigenaar zorgt voor de reparatie. Gelijk hierna kwam er een melding van de Stadhouderslaan. Van de flats aldaar was een gevelplaat los gekomen. Met behulp van de ladderwagen is gekeken of er nog meer platen los zaten. Hierna heeft de eigenaar van de flats de reparatie overgenomen van de brandweer. De volgende melding was om 12.58 uur bij Ridderhaven. Na onderzoek werd niets aangetroffen.

Inmiddels waren de Rotterdamse collegae opgeroepen voor een gaslucht bij een pand aan de Nikkelstraat (13.09 uur). Aangezien de Ridderkerkse tankautospuit net klaar was bij de Ridderhaven hebben zij de melding samen met de officier van dienst overgenomen. Het betrof een daadwerkelijke lekkage in de straat. De brandweer heeft de omgeving veilig gesteld en Stedin heeft de lekkage verholpen.

Rond 13.50 uur is de brandweerwagen van de Groene Tuin opgeroepen voor stormschade in de Prins Clausstraat in Bolnes. Ook hier betrof het weer losliggende dakpannen. Enkele hiervan waren inmiddels op de stoep terecht gekomen. De brandweer heeft de losse pannen veilig gesteld en de reparatie overgedragen aan de eigenaar. De Ridderkerkse ploeg kon na de Nikkelstraat direct door naar de Nassaustraat. Hier was ook schade door werkzaamheden en de storm. De eigenaar had de omgeving al afgezet waarna de brandweer de losse delen veilig stelde. Een aannemer zal later voor reparatie zorgen.

Na een korte periode van rust werd de brandweer om 15.46 uur opnieuw opgeroepen voor stormschade aan de Donckselaan. Eerder die middag waren hier al losliggende dakpannen veilig gesteld. Reparatie door/via de eigenaar was nog niet gebeurd. Nu was er een geveldeel los gewaaid. Wederom heeft de brandweer de situatie veilig gesteld.

Vlak voor zeven uur in de avond moest de brandweer wederom op pad. Nu betrof het stormschade onder de overkapping (pagodetent) van de Ridderhof. Het zeil was los gescheurd. De situatie is snel veilig gesteld door het opnieuw vast te zetten. Deze pagodetent ligt dus centraal tussen Ridderhof 1 en 2. Hier worden in de zomermaanden op vrijdagavond diverse concerten gegeven.

De bouwhekken rondom de bouwplaats Binnenrijk aan de Hugo de Grootlaan waren ook niet bestand tegen het natuurgeweld. Ondanks dat de hekken een open gaasstructuur hebben gingen tientallen meters hekwerk omver. Het was een geluk voor de werknemers en bezoekers van Aafjes verzorgingshuis ’t Ronde Sand dat het een westerstorm was want nu bleven de geparkeerde auto’s bespaard van schade.

Het was geen verrassing dat lege en volle minicontainers niet recht op bleven staan in deze storm.