T-Mobile en Open Dutch Fiber starten aanleg glasvezel in Ridderkerk

T-Mobile Nederland gaat samen met Open Dutch Fiber in Ridderkerk supersnel internet via glasvezel aanbieden. Het startsein voor de aanleg is woensdag 13 oktober 2021 gezamenlijk gegeven door Marten Japenga, wethouder van Ridderkerk, Tisha van Lammeren, directeur Consumentenmarkt T-Mobile en Floris van den Broek, Co-CEO van Open Dutch Fiber. In november starten T-Mobile en Open Dutch Fiber met de aanleg in de wijken Centrum, Bolnes, Slikkerveer, Het Zand, Drievliet, Oost en Rijsoord. In totaal worden meer dan 20.000 huishoudens aangesloten. Het netwerk is naar verwachting begin 2023 klaar.

Open Dutch Fiber legt op dit moment al glasvezelnetwerken aan in Zoetermeer, Haarlem en Utrecht. Daar wordt Ridderkerk nu aan toegevoegd. Wethouder Marten Japenga is blij met de overeenkomst: ‘’We kunnen nu een flinke stap zetten op weg naar een moderne toekomstbestendige infrastructuur op telecomgebied. Ook andere providers als Kliksafe kunnen gebruik gaan maken van het netwerk. Dat maakt het glasvezelnetwerk voor veel Ridderkerkers een aantrekkelijke optie.” In november starten de werkzaamheden en in maart 2022 worden de eerste woningen aangesloten. Dit jaar kondigt de organisatie nog meer nieuwe projecten aan buiten Ridderkerk.

Dankzij de bereikte overeenkomsten wordt vrijwel geheel Ridderkerk voorzien van glasvezel. Voor ongeveer 175 woningen in het buitengebied hebben T-Mobile en KPN gezien de kosten gekozen voor een mogelijke vraagbundeling. Daarbij wordt voordat werkzaamheden worden uitgevoerd eerst in beeld gebracht hoeveel huishoudens een glasvezelaansluiting wensen.

Voor Oostendam is de gemeente in gesprek met Deltakabel, de glasvezelexploitant van Hendrik-Ido-Ambacht. Vanuit de buurgemeente is aanleg eenvoudig te realiseren, aansluitend op het daar al aanwezige glasvezelnetwerk.

Wethouder Marten Japenga is blij met de overeenkomsten. ,,Na eerdere pogingen kunnen we nu een flinke stap zetten op weg naar een moderne toekomstbestendige infrastructuur op telecomgebied. De providers gaan ook andere aanbieders benaderen, zodat ook providers als Kliksafe gebruik kunnen gaan maken van het netwerk. Dat maakt het glasvezelnetwerk voor veel Ridderkerkers een aantrekkelijke optie.”

1.000.000 huishoudens

De aanleg van glasvezel in Ridderkerk past in het in april 2021 gepresenteerde plan van Open Dutch Fiber en T-Mobile om de komende vijf jaar samen ten minste 1.000.000 huishoudens in Nederland aan te sluiten op glasvezel. Ze kiezen daarbij voor stedelijke gebieden waar nu nog geen glasvezel ligt. Op deze manier leveren Open Dutch Fiber en T-Mobile een substantiële bijdrage aan de verdere digitalisering van Nederland. T-Mobile en Open Dutch Fiber zien mogelijkheden om deze ambitie binnen enkele jaren nog verder uit te breiden door nog meer huishoudens aan te sluiten op glasvezel.

Uniek in Nederland: supersnel internet tegen een aantrekkelijke prijs

T-Mobile biedt in Ridderkerk toegang tot glasvezelinternet met up- en downloadsnelheden tot 1 Gigabit per seconde (Gbps). Deze snelheden biedt de telecomprovider tegen een aantrekkelijke prijs en daagt hiermee de gevestigde orde, die standaard hogere tarieven rekent, uit. Tisha van Lammeren, directeur Consumentenmarkt T-Mobile: “Heel mooi om vandaag het startschot te geven voor de aanleg van glasvezel in mijn vroegere woonplaats Ridderkerk en de bewoners hier nu ook glasvezel te kunnen aanbieden. Er wordt nu eindelijk op grote schaal uitgerold en wij jagen de competitie graag aan. Glasvezel biedt ongekende mogelijkheden voor consumenten en bedrijven. Wij gaan voor razendsnel vast glasvezelinternet voor een aantrekkelijke prijs. Alleen zo wordt Nederland weer de digitale koploper.”

Zo snel mogelijk toegang tot glasvezel voor iedereen

Na T-Mobile kunnen ook andere telecomproviders tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden gebruik maken van het glasvezelnetwerk. Open Dutch Fiber legt alleen glasvezel aan op plekken waar nu nog geen glasvezel ligt om zo heel Nederland zo snel mogelijk van toegang tot concurrerende diensten via glasvezel te verzekeren. Floris van den Broek, Co-CEO Open Dutch Fiber: “Ongeveer de helft van alle Nederlanders heeft nu toegang tot snel internet via glasvezel. We lopen daarmee vooral in stedelijk gebied achter in vergelijking tot andere landen in Europa. We hebben in de afgelopen periode geleerd hoe belangrijk toegang tot snel internet is nu we veel meer thuis werken. Hoogwaardige en betrouwbare glasvezelverbindingen zijn essentieel voor Nederland. Open Dutch Fiber wil daarom juist bewoners van stedelijk gebied nu snel voorzien van toegang tot alle mogelijkheden die glasvezel biedt.”

Voor meer informatie ga naar: www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/ridderkerk

Foto: gemeente Ridderkerk