Tarieven afvalstoffenheffing 2023 in Ridderkerk

De afvalstoffenheffing 2023 wordt weer als vast tarief in rekening gebracht.

Nieuw dit jaar is een verlaagd tarief voor tweepersoonshuishoudens. Voorheen betaalden zij nog het hogere tarief voor meerpersoonshuishoudens.
Alle Nederlanders betalen per huishouden een afvalstoffenheffing, waarvan het inzamelen van afval wordt betaald. De hoogte hiervan verschilt per gemeente en is afhankelijk van de methodes die worden gehanteerd. In 2022 had Gemeente Ridderkerk voor het inzamelen van huishoudelijk afval een vast én variabel tarief. Voor het PMD/Restafval dat u aanbood betaalde u in 2022 naast het vaste tarief óók voor elke klepbeweging van een ondergrondse container of elke minicontainer die u voor lediging aanbood.

Vast tarief

Vanaf 2023 betaalt u weer, net als vóór 2022, een vast bedrag per jaar voor de inzameling van uw huishoudelijk afval. Het bedrag is afhankelijk van de grootte van uw huishouden. De gemeente maakt met ingang van dit jaar onderscheid in één-, twee- en meerpersoonshuishoudens. Tweepersoonshuishoudens betaalden in 2022 het tarief voor meerpersoonshuishoudens. Daarvoor is nu een apart (lager) tarief in 2023.

Afvalstoffenheffing20222023
Tarief eenpersoonshuishouden €301,56*€279,48
Tarief tweepersoonshuishouden€ 375,24
Tarief meerpersoonshuishouden€388,56*€386,52
*Inclusief € 78,- vooruitbetaald variabel tarief
Variabel tarief per klepbeweging voor restafval €0,75
Variabel tarief per keer lediging minicontainer restafval€3,00

Definitieve aanslag 2022

Enkele weken geleden hebben alle huishoudens in Ridderkerk de definitieve aanslag voor de afvalstoffenheffingen ontvangen. Huishoudens die in 2022 minder restafval hebben aangeboden dan waar de vooruitbetaalde € 78,- variabel tarief op gebaseerd was, krijgen geld terug. Huishoudens die in 2022 meer restafval hebben aangeboden hoeven niets bij te betalen.

Scheiden blijft belangrijk

Het blijft belangrijk dat u uw huishoudelijk afval scheidt. Daardoor kunnen zoveel mogelijk onderdelen ervan als grondstof voor nieuwe producten hergebruikt worden. Download de app van BAR afvalbeheer voor ophaaldagen en scheidingswijzer. Of kijk op de Afvalscheidingswijzer op de website van Milieu Centraal voor meer praktische tips.