Terugblik: Operatie Steenbreek in 2019

Je zou het snel vergeten in deze natte en donkere wintermaanden, maar in 2019 beleefden we warmste dag ooit, sinds metingen worden bijgehouden. De effecten van klimaatverandering worden steeds meer zichtbaar. Gelukkig kunt u zich hierop voorbereiden door uw tuin te vergroenen en onttegelen. De gemeente zet met Operatie Steenbreek in op het vergroenen van tuinen en de openbare ruimte.

Er verscheen in 2019 de pop-up-tuin langs markten en evenementen. Om te laten zien dat – met de juiste beplanting – een tuin niet veel onderhoudstijd en geld kost. Met een interactieve watertafel werd gedemonstreerd hoe een dorp als spons kan werken.

Tijdens de Milieuweken over klimaatadaptatie konden kinderen ervaren wat de voordelen van bomen, planten en bloemen zijn voor bijen en de bodem-, lucht- en waterkwaliteit. Er werden bomen uitgedeeld en mensen konden meedenken over de Visie op Groen, die het Ridderkerkse groen moet beschermen en verbeteren. Als proef werd een aantal bermen ingezaaid met bloemen, om te laten zien hoe mooi ze zijn en hoe belangrijk voor insecten.

De subsidie van Waterschap Hollandse Delta werd goed gebruikt. Volgend jaar komt u hiervoor weer in aanmerking, als u bijvoorbeeld een regenton, infiltratiekrat of sedumdak wilt aanschaffen. Houd www.wshd.nl in de gaten.

Steenbreek is er voor en door bewoners. Er zijn steeds meer initiatieven. Ideeën zijn er voor het oprichten van een buurtmoestuin in Drievliet en een bloemenlint in Slikkerveer. Wordt vervolgd in 2020!

Foto’s: Gemeente Ridderkerk