Terugkijken op prima verblijf vluchtelingen

Dinsdagmiddag is De Holland met aan boord ruim zestig vluchtelingen vertrokken uit de haven van Ridderkerk voor een korte reis naar Krimpen aan den IJssel. De mannen uit Syrië en Jemen verblijven daar de komende weken.

Het verblijf in Ridderkerk is prima verlopen. “Ridderkerk was een geweldig gastheer”, zegt Jan Vogel van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). “De inwoners toonden zich heel betrokken. Vrijwilligers organiseerden allerlei activiteiten en zorgden ook voor de spullen daarvoor.” Allerlei instellingen, bedrijven en particulieren lieten zich van hun beste kant zien. Er was een voetbaltoernooi op de oever van de Noord, ook aan boord werd van alles georganiseerd, zoals taallessen en recreatieve activiteiten.

De gang van zaken op en rond het asielschip werd regelmatig besproken in de beheercommissie. Onder meer de bedrijven rond de haven en de wijkoverleggen waren daarin vertegenwoordigd. Barbara Groenendijk (Container Service Groenendijk) en Toto van der Star (Wijkoverleg Drievliet Het Zand) vonden dit een goede aanpak. Als er wat te bespreken was, waren de lijnen kort. “Gelukkig is alles goed verlopen, geen onvertogen woord”, zegt Toto van der Star.

Aan boord van De Holland was de sfeer elke dag uitstekend. “We werden door de bemanning behandeld als hun kinderen”, gaf een van de vluchtelingen een compliment aan schipper Sander Ketting en zijn mensen. De schipper is op zijn beurt ook vol lof. “Onze gasten waren erg behulpzaam bij allerlei karweitjes aan boord.”