Tiende “welkomstbezoek” in Ridderkerk

Facet Ridderkerk is samen met de gemeente Ridderkerk eind 2021 gestart met het project “welkomstbezoeken”, waarbij 65-plussers die in Ridderkerk komen wonen verwelkomt en wegwijs gemaakt worden in Ridderkerk. Een verhuizing is een life-event en kan dus een grote impact op je leven hebben. Op het moment dat je niet goed weet waar je terecht kan, kan eenzaamheid op de loer liggen.

Ton van der Steen, vrijwilliger bij Facet Ridderkerk, heeft inmiddels zijn tiende welkomstbezoek afgelegd. Hij werd door familie Van der Laan vriendelijk welkom geheten. De familie komt uit Zwolle en heeft verder op verschillende plaatsen in Nederland gewoond. Sinds enkele maanden wonen zij in Ridderkerk, zodat zij dichter bij hun kinderen kunnen zijn. Tot nu toe bevalt het wonen in de gemeente goed. “Tijdens het welkomstbezoek is veel informatie gegeven over Ridderkerk en wat Ridderkerk allemaal op maatschappelijk gebied te bieden heeft. Ook eventueel vrijwilligerswerk is tijdens dit gesprek uitgebreid besproken. Het motto van de familie Van der Laan is thuisraken in Ridderkerk en op zoek gaan naar onder andere sportmogelijkheden. Dit bezoek heeft daar zeker aan bijgedragen”, vertelt Ton enthousiast. “Na afloop heeft de familie nog een mooi boek ontvangen over Ridderkerk waar ook nog veel extra informatie in te vinden is.”

Ton is vrijwilliger geworden bij Facet Ridderkerk voor het project ‘Welkomstbezoeken’ omdat hij graag in contact komt met verschillende mensen uit alle lagen van de bevolking en met verschillende culturen. “Prachtig is dat”, geeft hij aan. “Iedereen is anders”, maar dat wist hij al van het werk dat hij 48 jaar in Ridderkerk heeft gedaan. “En ik vind het vooral fijn dat ik mijn eigen tijd kan indelen en zelf kan bepalen wanneer ik op bezoek ga.”

Ton merkt dat het door de mensen gewaardeerd wordt dat er vanuit de gemeente Ridderkerk aandacht besteed wordt aan mensen die nieuw in de gemeente komen wonen. “Het valt mij op dat degenen die hier komen wonen en de 65 zijn gepasseerd graag dichter bij familie of bekenden in de buurt willen wonen, dat zij Ridderkerk goed bereikbaar vinden en dicht bij Rotterdam met alle faciliteiten. Facet heeft een heel scala aan activiteiten en je kan de nieuwkomers op veel Ridderkerkse activiteiten wijzen en hen bevragen waar meer behoeften aan is, zodat Facet hier mee aan de slag kan gaan als zij de mogelijkheden hier toe hebben.”

Ook bezoekvrijwilliger worden?

Ben jij sociaal ingesteld en wil jij ook iets betekenen voor een ander? Heb je daarnaast ook enige kennis van de activiteiten in Ridderkerk of ben je bereid dit op te doen? Ton zou graag versterking gebruiken om het team van bezoekvrijwilligers uit te breiden. Heb jij interesse of vragen? Neem dan contact op met Jacqueline Revier via 0180 – 432 350 of stuur een e-mail naar jacqueline.revier@facetridderkerk.nl.