Lokaal

Vaker op pad dankzij ANWB Automaatje

Minder mobiele Ridderkerkers krijgen vanaf donderdag 1 oktober 2020 meer mogelijkheden om ergens naartoe te gaan. Het ziekenhuis, een activiteit in het wijkcentrum of familiebezoek. Dan gaat namelijk ANWB Automaatje van start.

Facet Ridderkerk en ANWB werken hierbij samen. De huidige vervoersdienst van Facet wordt omgezet naar ANWB Automaatje. Ridderkerkers die minder mobiel zijn en voor wie regulier vervoer zoals OV of taxi niet mogelijk is, kunnen er gebruik van maken.

Praktische hulp

Bij Automaatje snijdt het mes aan twee kanten: deelnemers worden gebracht waar ze naartoe moeten/willen, vrijwillige chauffeurs vinden het fijn om een activiteit te hebben en lekker buiten te zijn. Frederike Boer van Facet: ,,We zetten erop in dat mensen zoveel mogelijk dezelfde chauffeur hebben. Dat geeft ook ruimte voor praktische hulp, zoals samen een bloemetje halen onderweg of een schilderij ophangen voor de deelnemer.’’

Uitgebreider

De huidige vervoersdienst van Facet is alleen voor medische afspraken. Frederike: ,,Dat wordt per 1 oktober uitgebreider. De chauffeurs kunnen mensen bijvoorbeeld brengen naar een afspraak in het ziekenhuis, maar ook familiebezoek, de begraafplaats, de markt of een winkel. Alles wordt in overleg afgesproken. Het wordt heel breed: van iemand even afzetten en weer ophalen, tot – als de chauffeur daartoe bereid is – een familiebezoek in Friesland waarbij de vrijwilliger dus heel de dag meegaat.’’ 

Meer chauffeurs

Er zijn op dit moment acht chauffeurs. Facet hoopt dat daar nog mensen bij komen. ,,Iedereen met een geldig rijbewijs en een auto kan vrijwilliger worden. Denk er eens aan als de kinderen naar school zijn, tijdens je tussenjaar of als je naar de kerk gaat en je kunt iemand meenemen.’’

Veilig

Een rit kost dertig cent per kilometer en moet minimaal twee werkdagen van tevoren gereserveerd zijn. De deelnemer en chauffeur moeten vanwege corona beiden een mondkapje dragen en voor en na de rit hun handen desinfecteren. De chauffeur lucht de auto en maakt de oppervlakken schoon die de passagier heeft aangeraakt.

Reserveren

Verzoeken indienen kan vanaf 1 oktober via 0180-432350 en via automaatje@facetridderkerk.nl. Bellen kan maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 12.30 uur. Meer weten? Frederike Boer is bereikbaar via (0180) 432 350 en frederike.barendregt@facetridderkerk.nl.

Foto: Gemeente Ridderkerk