Lokaal

Van Gelder vraagt aandacht voor btw verlaging op groente en fruit

Op het Plein naast het gebouw van de Tweede Kamer heeft AGF-groothandel Van Gelder gepleit voor een btw verlaging op groente en fruit. Directeur Gerrit van Gelder nam plaats op een volledig bezaaide 3-meter hoge stoel met groenten, fruit, planten en bloemen en sprak hier onder andere met demissionair-minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) en kersvers VVD-Kamerlid Peter Valstar.

Van dinsdag 12 tot en met woensdag 19 mei zijn Nederlands bekendste exportproducten uitgestald in de vorm van een stoel op het Plein in Den Haag. Van Gelder trekt deze dagen samen op met de Nederlandse sector van zaden en jonge planten en organisator Plantum, een branchevereniging voor de sierteelt.

BTW verhoging in 2019

Het kabinet Rutte 3 verhoogde het laagste btw-tarief op 1 januari 2019 van 6 naar 9 procent. ‘’In de verkiezingsprogramma’s zeiden veel politieke partijen betaalbare en gezonde voeding belangrijk te vinden, maar hoe kun je dan de btw op verse groente en fruit verhogen?’’, vraagt Van Gelder zich hardop af.

“Nederland kan gezondheidswinst behalen, alleen moet de overheid ons ondersteunen in het maken van gezonde keuzes’’, is Van Gelder van mening. ‘’Het aantal mensen dat tijdens de coronacrisis met overgewicht op de ic heeft gelegen is een teken aan de wand dat er moet worden ingegrepen.” Aan ongezonde producten wordt veel geld verdiend zegt Van Gelder, terwijl meer betaalbare gezonde voeding preventief kan helpen. ‘’Een betere gezondheid betekent ook lagere zorgkosten.’’

Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat afgelopen jaren de prijs van gezond eten veel harder is gestegen dan de prijs van ongezond eten. Zo kost een donut 55 cent, een Mars pakweg 36 cent, een roze koek 16 cent en een appelkoek 11 cent. Een appel daarentegen kost 59 cent en een paprika 99 cent.

Groente en fruit in het zonnetje

“De suikerindustrie heeft een sterke lobby in Den Haag’’, verteld Van Gelder. Hij ziet dat ongezonde snacks voor het oprapen liggen op treinstations, tankstations, schoolkantines, rondom scholen en rond wachtruimtes van ziekenhuizen. “Alle reclame langs de weg en op radio en televisie is gericht op ongezonde keuzes. Wij zetten groente en fruit vandaag in het zonnetje en vanaf 31 mei in ons Experience Center als de coronamaatregelen het toelaten’’, aldus Van Gelder.

Experience Center

In het Experience Center is een proefcentrum om het eten van groente en fruit aantrekkelijker te maken. “Onze gezonde voeding moeten als zoete broodjes over de toonbank gaan. Iedereen is vanaf 31 mei welkom om te genieten van een heerlijk vers belegd broodje, een warme soep of een fruitgebakje. Het doel is om iedereen zelf te laten ontdekken wat er mogelijk is met groente en fruit.”

Het liefst zou de groenteboer zien dat op hun producten helemaal geen btw wordt berekend, maar daar gaat het bedrijf graag over in gesprek met de politiek.