Veel belangstelling voor gratis openbaar vervoer

Veel Ridderkerkers die AOW ontvangen, hebben het product ‘vrij reizen’ aangevraagd bij de RET. Ruim 10.000 inwoners ontvingen in mei een brief met uitleg over gratis reizen met openbaar vervoer. Deze regeling is op 1 juli ingegaan.

Inwoners die AOW ontvangen, kunnen op doordeweekse dagen vanaf 9.00 uur vrij reizen met bijna alle bussen, trams en metro’s van de RET.  In het weekend en op nationale feestdagen kan dit de hele dag. Hiervoor moeten ze wel het product ‘vrij reizen’ aanvragen.

Gratis met de RET

Het product ‘vrij reizen geldt in alle bussen en trams van de RET. Ook kunt U gratis reizen op de metrolijnen A, B, C en D en op metrolijn E tot aan station Berkel Westpolder.

Er zijn een paar uitzonderingen, waar u wel betaalt voor het openbaar vervoer:

• R-net lijnen 489 (Rotterdamseweg) en 491 (Oostendam): dit zijn geen RET-lijnen
  • Metrolijn E tussen Berkel Westpolder en Den Haag Centraal
  • BOB-bus (nachtbus)
  • Fast Ferry (Hoek van Holland) en Waterbus (Rotterdam- Dordrecht en de andere lijnen)

Langer mobiel

De gemeente Ridderkerk vindt het belangrijk dat ouderen mobiel blijven en stimuleert reizen met het openbaar vervoer. Wethouder Peter Meij: “Zo’n 4.500 inwoners hebben de mogelijkheid benut en het product ‘vrij reizen’ aangevraagd. Door gratis openbaar vervoer wordt hel voor hen makkelijker om onder de mensen te komen en activiteiten te ondernemen.”

Nieuwe aanvragen

Elk kwartaal krijgen ‘nieuwe AOW’ers’ in Ridderkerk de brief van de gemeente. Hierin staat duidelijk uitgelegd hoe zij hel product ‘gratis reizen’ aanvragen en waar zij hun vragen kunnen stellen. Als u een brief heeft ontvangen, kunt bet product ‘vrij reizen’ nog steeds aanvragen. U kunt gratis reizen zodra de aanvraag is afgerond en het product op uw persoonlijke Ov-chipkaart staat.

Voor hulp bij uw aanvraag of andere wagen kunt u hier terecht:
www.ridderkerk.nl/gratis-­openbaar-vervoer-voor-ouderen
– bel naar: 140180 (klantcontactcentrum gemeente)
– mail naar: gratisov@ridderkerk.nl
www.ret.nl (home/reisproducten/vrij-rijzen-voor-65-plussers)
– bel naar: 0900-5006010 (RET Klantenservice)
– RET-contactformulier: www.ret.nl > Service> Klantenservice.