Veiliger naar school dankzij vernieuwde schoolzone

Vorige week donderdag opende wethouder Peter Meij officieel de vernieuwde schoolzone bij OBS De Reijer aan de Prinsenstraat.

Het is de eerste ‘uniforme schoolzone’ van Ridderkerk: de gemeente wil alle schoolzones zoveel mogelijk hetzelfde inrichten, zodat die voor de weggebruikers herkenbaar worden. Bij de Reijer is dat onder meer gedaan door het woord ‘school’ aan twee kanten in het wegdek te straten. Op de voorliggende kruisingen zijn borden geplaatst met de tekst ‘Schoolzone. Matig uw snelheid!’.

De gemeente gaat daarnaast met alle scholen in gesprek welke maatregelen zij verder nodig vinden. De Reijer wilde graag een verhoogd zebrapad. Ook worden er op de hoek van de straat nog paaltjes geplaatst, om te voorkomen dat ouders daar hun auto’s parkeren. De ‘kiss & ride’ staat nu duidelijker aangegeven met markeringen.

Het doel van de uniforme schoolzones is tweeledig: de gemeente en scholen willen hiermee de verkeersveiligheid rond de school verbeteren. De markeringen roepen passanten op voorzichtig en minder hard te rijden. De Reijer hoopt daarnaast dat daardoor meer ouders hun kind lopend of met de fiets naar school brengen, omdat de verkeerssituatie overzichtelijker wordt voor de leerlingen. Zo bewegen kinderen meer, wat goed is voor de gezondheid, én rijden er minder auto’s rond de school, wat goed is voor de veiligheid.

Foto: Gemeente Ridderkerk