Verbindingsweg op de schop

Er wordt hard gewerkt aan en bij de verbindingsweg tussen Ridderkerk en Barendrecht. De weg wordt gereed gemaakt voor de toekomst, als Nieuw Reijerwaard een bedrijventerrein is voor de agro-vers-foodsector. Het autoverkeer, inclusief de vele vrachtwagens, moet dan in goede banen worden geleid,

Daarvoor ondergaat de Verbindingsweg een grondige reconstructie. Dat gebeurt in opdracht van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard, die het bedrijventerrein ontwikkelt. Het doorgaande verkeer rijdt intussen over de bestaande weg dwars door de werkzaamheden in uitvoering. Door zand, puin en asfalt heen wordt de nieuwe kruising Laurierweg – Verbindingsweg – Krommeweg al zichtbaar. De man die alles kan vertellen over het project is Wesley. Hij is uitvoerder bij BAM Infra Regionaal.

“Voor de aanleg van de nieuwe situatie hebben we een plan bedacht waardoor doorgaand auto- en vrachtverkeer tijdens de uitvoering altijd mogelijk blijft op de verbindingsweg. Dat is ook wel nodig, want het is een belangrijke route tussen Ridderkerk en Barendrecht. Vooral ook voor de hulpdiensten, zoals de ambulance en de brandweer”, vertelt Wesley.

Op veilige afstand

“Het uitgangspunt is dat de werkzaamheden op veilige afstand van het doorgaande verkeer plaatsvinden. Daarom maken we ter hoogte van de werkzaamheden gebruik van extra ruimte naast de weg. Op een aantal punten schuiven we de rijbaan als het ware een stukje opzij. Het autoverkeer rijdt bijvoorbeeld over de strook waar het nieuwe fietspad moet komen en passeert de wegwerkers op veilige afstand. Zo kan het werk onder en boven de grond ongestoord doorgaan. Voor de fietser hebben we een omleidingsroute gecreëerd via de Krommeweg. Dat heeft allemaal te maken met veiligheid voor alle weggebruikers.”

Het werk aan de verbindingsweg ligt in grote lijnen op schema. Uitvoerder Wesley: “Op sommige gedeelten lopen we voor op de planning. Maar ook hebben we een aantal situaties onder de grond aangetroffen, die anders zijn dan vooraf bekend was. Dat gebeurt vaker hoor, als je onder de grond werkt. Er wordt dan over de beste oplossing nagedacht. Op dat moment begin je op een andere locatie, zodat het werk wel door blijft gaan. We werken steeds op twee of drie locaties tegelijk. Daarbij ligt de focus altijd op het gereedmaken van de kruispunten, om de bereikbaarheid optimaal te houden.”

Bron: Gemeente Ridderkerk