Verkozen kinderburgemeester Maylin Ouwens zet zich in voor milieu en tegen pesten

Ridderkerk heeft er sinds woensdag 11 november 2020 een tweede burgemeester bij. Maylin Ouwens kwam door haar juf op het idee om kinderburgemeester te worden en ging er uiteindelijk vandoor met de titel. Ze heeft al verschillende plannen geopperd om Ridderkerk nog mooier te maken. “Mijn motto is: ‘Ridderkerk is niet alleen van mij, of van jou, maar van ons allemaal.”

Naast de enthousiaste felicitatie van haar omgeving en de echte burgemeester, vertelt Maylin ook vol blijdschap over de plannen die ze heeft. “Ik wil het milieu verbeteren en had het idee om een lijst te maken van basisscholen in Ridderkerk. Elke maand is er dan een basisschool aan de beurt om afval op te ruimen in een wijk. En als dat mogelijk is, zouden we daar speelgoed van kunnen maken voor de armere kinderen in het dorp.”

Het tweede idee dat ze oppert heeft met pesten en vertrouwen te maken. “Op elke basisschool moet in iedere klas een vertrouwensleerling zijn. Deze kunnen de kinderen zelf uitkiezen. Als ze zich dan gepest of niet veilig voelen, kunnen ze daarmee praten en die persoon vertelt het weer aan de juf. Kinderen bespreken zulke dingen vaak liever met een klasgenoot dan een juf.” In het jaar dat ze de functie kinderburgemeester mag bekleden, hoopt ze veel belangrijke zaken op te kunnen pakken. “Ik vind dat je moet nadenken over je acties. Daarom vind ik het belangrijk dat ik als burgemeester niet zomaar wat doe.”

Begeleiding

De motie van een kinderburgemeester is twee jaar geleden aangenomen door de raad. Marten Japenga, wethouder van onder meer van burgerparticipatie, vertelt: “We hebben van de zomer de vraag via de media uitgezet. Na de vakantie deden we ook nog een oproep bij scholen bij de kinderen die naar groep 8 gingen.” Diverse aanmeldingen volgden. “De burgemeester, twee ambtswerkers en ik hebben afgelopen woensdag digitaal met vijf kinderen gesprek gehad via filmpjes, brieven en PowerPoint presentaties waarin ze vertelden wie ze waren, wat hun ideeën waren enzovoort. Het was moeilijk kiezen, maar we zijn blij met de uitkomst van Maylin.”

Japenga benadrukt ook dat Maylin goed begeleid zal worden. “We vonden het belangrijk dat ouders achter deze keus stonden, dus dat hebben we ook gecheckt. Verder hebben we  een ambtenaar die ervoor zorgt dat alles goed gedoseerd blijft en veilig gebeurt.” Maylin zal in haar functie ook meerdere malen fysiek op pad mogen gaan. “We moeten kijken waar ze wel en niet heen kan. Sommige dingen zullen fysiek zijn, andere zaken digitaal.”

Jeugdparticipatie

Ze krijgt tot slot ook nog hulp vanuit de communicatie hoek. “We geven haar de volledige steun. Het moet vooral leuk zijn om te doen en wat Maylin belangrijk vindt, is ook leidend voor ons. We hebben gezegd dat een kinderburgemeester niet voor het uiterlijk is.  We doen aan jeugdparticipatie in Ridderkerk en dan is het belangrijk om kinderen te laten meedenken over wat we in hier doen.” Japenga gaat daarover ook in gesprek met Maylin en haar eventuele rol om ook andere jongeren aan te spreken en te betrekken bij vraagstukken. Het gebeuren rondom de installatie met een moderne ambtsketen en het moment dat haar eerste plannen van start gaan, volgen nog.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.

Foto’s: Jos Wesdijk