Vernieling meest voorkomende criminaliteit in Ridderkerk

De politie heeft in de eerste negen maanden van 2019 in Ridderkerk 600 veelvoorkomende misdrijven geteld. De verwachting is dat de criminaliteit over heel 2019 daalt ten opzichte van vorig jaar. Wel is er nu al een stijging te zien van bedreiging in Ridderkerk.

Dat blijkt uit een analyse van RTL Nieuws op basis van cijfers van de politie. De meest recente gegevens zijn compleet tot en met september 2019, voor de rest van het jaar is een prognose gemaakt.

Het aantal zaken van moord en doodslag in Nederland neemt al jaren af. Tot en met september zijn dit jaar 1948 zaken geregistreerd door de politie. Daarvan waren er 5 in Ridderkerk.

De meest voorkomende vorm van criminaliteit in Ridderkerk is vernieling. Dit jaar waren er al 143 zaken. Verder valt op dat in het dorp in de eerste negen maanden van dit jaar al meer zaken van bedreiging zijn geteld dan in heel vorig jaar.

Minder inbraken dan gemiddeld

In de afgelopen drie jaar is er 345 keer ingebroken in een woning in Ridderkerk. Dat zijn jaarlijks 50 inbraken per 10.000 woningen. Het inbraakrisico ligt daarmee lager dan het landelijk gemiddelde.

Op de ranglijst van ruim 2.000 woonplaatsen met meer dan 100 woningen is Ridderkerk terug te vinden op plaats 776. Bovenaan de ranglijst staat Haarlemmerliede, waar het inbraakrisico ruim vijf keer hoger is dan gemiddeld. Ten opzichte van het gemiddelde inbraakrisico van de provincie Zuid-Holland doet Ridderkerk het beter.

Bron: RTL Nieuws