Vernieuwde website voor gemeente Ridderkerk

Dinsdag 14 februari 2023 lanceerde de gemeente haar nieuwe website. De afgelopen maanden is er achter de schermen hard aan gewerkt. De vormgeving, inhoud en de techniek zijn vernieuwd en verbeterd.

Op de vernieuwde website ridderkerk.nl staat u als gebruiker centraal. Het doel is dat u zo snel mogelijk online uw zaken kunt regelen en dat de informatie voor iedereen goed vindbaar en begrijpelijk is.

Toegankelijk en gebruiksvriendelijk

Bij de inrichting is veel aandacht besteed aan toegankelijkheid en leesbaarheid. Dit betekent dat de website zo toegankelijk mogelijk is voor inwoners, met en zonder beperking. Denk aan zaken zoals goed kleurcontrast voor slechtzienden en begrijpelijke teksten.

Samen met Stichting Lezen en Schrijven hebben we gebruikerstesten uitgevoerd. Inwoners hebben de website getest op onder andere leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Een van deze testers is taalambassadeur en ervaringsdeskundige Elayna Martina: “Ook mensen die moeite hebben met lezen of schrijven of met de Nederlandse taal, moeten de website honderd procent kunnen begrijpen. Ik heb gekeken of er moeilijke woorden en zinnen waren en heb suggesties gedaan hoe die simpeler gemaakt konden worden. Er zijn veel mensen voor wie de taal een barrière is. Ik weet zelf hoeveel stress dit geeft, dus ik ben blij dat ik anderen in mijn situatie hiermee kan helpen.”

Feedback geven

De gemeente blijft de website ontwikkelen. Zijn er zaken die u niet kunt vinden of loopt u tegen een foutmelding aan? Laat het weten via de pagina Feedback.