Verplaatsing monumentaal bankje centrum Ridderkerk vertraagd

In december 2021 waren de voorbereidende werkzaamheden gestart om het monumentale stenen bankje wat nu op de dr. Schaepmanstraat staat naast de brandweerkazerne te verplaatsten naar het historisch centrum in Ridderkerk. De nieuwe locatie is op de hoek van Kerksingel en Sint Jorisstraat.

Bij de voorbereidende werkzaamheden voor het verplaatsen van het bankje bleek dat de bestaande boom aan de Sint Jorisstraat hele dikke wortels heeft die de verharding opdrukken. Hierdoor was het niet mogelijk om het straatwerk waterpas aan te leggen. Om het hoogteverschil rondom de boom te overbruggen is er besloten om een cortenstalen ring aan te brengen met een boomrooster. Voor beide elementen is er helaas een aanzienlijke levertijd van vier tot acht weken.

De verwachting is nu dat eind maart 2022 het stenen bankje op zijn nieuwe plek staat.

De komende tijd wordt het informatiebord over het bankje vorm gegeven. Het is belangrijk om goed af te stemmen met het bestaande bord en de andere vormgeving van informatiebordjes in de gemeente.

Geschiedenis monumentaal bankje

In de jaren ‘20 van de vorige eeuw is door de heer A. Pot, industrieel te Slikkerveer, de Ridderkerkse vrijheidsboom inclusief jubileumbank geschonken. De monumentale boom en het monumentale bankje zijn al een lange tijd van elkaar gescheiden.

Huidige locatie dr. Schaepmanstraat naast de brandweerkazerne

Dit bankje inclusief jubileumboom was geplaatst op het ‘Groentje’ bovenaan bij nu Ringdijk 1, de oorspronkelijke plaats van de ‘Blauw Kai’. De steen waar Ridderkerkers hun bijnaam ‘Blauwkaaiers’ vandaan hebben. Het 5 hoekige stenen bankje op het ‘Groentje’ is een object dat op veel historische Ridderkerkse beelden terug te vinden.

De 5 hoeken van het bankje stellen de 5 oorspronkelijke wijken (Bolnes, Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam en Ridderkerk) voor en op elke zitting is een naam van deze 5 wijken gegraveerd.